Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Total moms på Faktura med 3 momssatser

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-05-26 13:26 )

Varför skrivs inte den totala momsen ut på Faktura m 3 momssatser? Normalt så bokförs den totala ingående momsen av fakturamottagaren. När en kund får en faktura med olika momssatser så måste den själv räkna fram den totala momsen. Det borde programmet fixa automatiskt...

4 SVAR 4
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Total moms på Faktura med 3 momssatser - Administration

Hej!

Vilken mall använder du för dina fakturor?

I mitt program ser fakturan ut såhär:

Då använder jag fakturamallen Faktura Silver - Standard.

Du kan se vilken fakturamall du använder under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Mallar i kolumnen Mallar till höger om Fakturor.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Faktura Momsspec Logotyp - FAKTURA_MOMSSPEC_LOGOTYP_VISMA.MLL
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Nej, i de gamla fakturamallarna kan jag se att det inte finns någon summering på momstotalen.

Du kan antingen byta till en silvermall eller skulle du kunna göra en malländring i mallen och då lägga till ett nytt objekt där du använder funktionen %MOMSTOT.

Då gör du såhär:
Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Mallar till vänster. Markera Faktura momsspec logotyp och tryck på pilen som pekar neråt till höger i kolumnen Mallar.
I det nya fönstret markerar du Faktura Momsspec Logotyp och klickar på Ändra.
Nu öppnas Malleditorn. Klicka på knappen 123 til vänster och klicka där du vill att momsen ska summeras.
Till höger i Basegenskaper klickar du till höger om Funktion. Leta upp %MOMSTOT och klicka på Stäng.

Vill du också ha en text som skriver att det är totala momsen klickar du på Abc till vänster och klickar där du vill ha objektet.
I detta objektets Funktion kan du direkt skriva "Total moms". Texten som står inom situationstecknen kommer skrivas på fakturan.
Använd Förhandsgranska längst upp i menyn för att kontrollera att fakturamallen blir som du vill. 

Spara mallen och stäng sen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Har glömt att meddela att det funkar som det ska nu. Fick byta mall. 🙂