Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik10
MEDLEM

Uppdatera artikelregistret med enstaka uppgift

Jag vill uppdatera artikelregistret med nya streckkoder från vår leverantör. Enda möjligheten verkar vara att använda funktionen för Prisinläsning. Problemet är att jag kan inte välja att enbart uppdatera streckkoderna. Systemet kräver att jag även uppdaterar artikelbenämningarna vilket jag inte vill i detta fall.  

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Tror att du kan välja att ta med streckkoden OM du får den informationen från filen.

Vad är det för leverantör?
Vad använder du för FLT-fil?
Henrik10
MEDLEM

I detta fallet gäller det uppdatering från flera leverantörer samtidigt. Jag använder ingen standardmall utan en egen Excel-mall. Excel-filen innehåller kolumner för bl.a leverantörens artikelnummer och motsvarade streckkod. Det brukar fungera toppen med artikelinläsning och prisinläsning men i detta fallet är det bara streckkoden som ska uppdateras i Visma och det vill sig inte.
Vid filinläsningen ser allt bra ut men vid uppdatering så blir det fel på alla artikelrader "Benämning saknas". Enligt supporten går det inte att uppdatera enstaka fält utan att samtidigt uppdatera artikelbenämningen(!!).  I mitt fall är det inte aktuellt att uppdatera benämningarna.
Davor P1
CHAMPION

Kan eventuellt fungera att "gå över ån efter vatten...."

Exportera din befintliga artikelstruktur till excel. Sortera båda efter attikelnummer så att du kan göra en "klipp o klistra" FRÅN visma TILL nya prisfilen.

Sen kan du importera hela filen MED artikelbenämningarna som du då i realiteten inte ändrat...
Henrik10
MEDLEM

Tack för dina svar.  Jo, jag kan göra en "merge" i Excel mellan mitt artikelregister och leverantörernas i värsta fall.  Jag vet att jag kommer att få göra proceduren någon gång i månaden så det känns som väldigt mycket jobb för något som borde vara enkelt i Visma.
Jag får fundera över om det är värt det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använder själv nedanstående programvara, funkar kanon.

http://www.dpab.se/losningar2/visma-import-export/excelinlaesning
Henrik10
MEDLEM

Tack Johan.  Ja, det programmet hade underlättat. Inte så sugen på att köpa extra program för något som borde fungera direkt i Vismas inbyggda funktion.  Jag får kolla med Datapartner vad det kostar.