Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Uppdatera till SQL? - Administration

Hej
Vi funderar nu på att uppdatera VISMA Admin 2000 till SQL versionen. Men vet inte om vi vågar. Verkar våra så många buggar?
Kan någon som arbetar i den nya versionen ny ge ett råd?
19 SVAR 19
NY MEDLEM

Re: Uppdatera till SQL? - Administration

Jag håller tummarna, vi har inte heller uppdaterat än - av samma orsak. Nyfiken på om nån har ångrat sig efteråt? Och är det mycket stor skillnad i det löpande bokföringsarbetet? De 'buggar' som funnits är de åtgärdade? funktioner som försvunnit i samband med uppdateringen har dessa löpande åtgärdats av Visma?
Highlighted
CHAMPION

Jag tycker att de fått till det ganska bra i senaste versionen. 

Visst har det varit en del buggar och barnsjukdomar, men det problemet har man "alltid".... Ingenting är så bra att det inte går att förbättra.

Sökfunktionerna har förbättrats avsevärt i SQL versionen även om en del säkerligen försvunnit. Som alltid får man ta det onda med det goda.

//Davor P
Highlighted
NY MEDLEM

Jag uppdaterade till ver 2018.6 i höstas, och tycker att det var ett lyft. Några småsaker har jag väl upptäckt, men inget som gör att jag vill gå tillbaka till den gamla versionen.

Det är ju framförallt möjligheten att selektera i listor som är den stora fördelen. Sedan har Visma givetvis mer att arbeta med för att utnyttja den nya tekniken.
Highlighted

Jag uppdaterade efter nyår efter att ha gruvat mig läääänge.
Det gick bra, uppdaterade även övriga program vilket gjorde att det tog 3 dagar.
Det man absolut bör tänka på är att göra det i rätt ordning. Har man byråstöd och jobbar i nätverk så gör man allt på servern och börjar med byråstöd. Sedan kan man fortsätta med Adm o.s.v. Det som tog längst tid sedan var att konvertera alla företag i Adm. För oss så var det 300 st företag. Och efter att ha pratat med supporten så insåg jag även att man skall göra det ett och ett.
Vanligtvis vid konvertering efter uppdatering så kan man ju göra det löpande men här är rekommendationen att man gör det ett i taget och då helst på servern. Tog för mig 2 dagar, varje företag tog allt mellan 0,5 och 5 minuter. Så det gick inte att göra så mycket annat men två bildskärmar, Netflix och Stranger Things gjorde tillvaron ganska ok ändå. Men själadödande är det. Har inte märkt något problem än i alla fall....så det är nog bara att köra på... men i RÄTT ordning då... Lycka till!
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har tittat på den SQL-versionen idag efter att jag gjort en testinstallation på en "lös" dator.
Anledningen till att vi dröjt med att uppdatera är att det finns ett fel gällande paketartiklar som bara innehåller textrader.
Efter att jag testat idag inser jag att vi måste fortsätta att vänta till detta problem är åtgärdad. Vi har många, väldigt många, artiklar med en eller flera textrader med avgörande information om artikeln, och eftersom kalkylpriserna inte uppdateras när artikeln ingår i en annan paketartikel så är loppet kört.
Highlighted

Ja, artiklar och då framförallt paketartiklar har vi inte pysslat med. Och när du nämner det så är väl, tror jag, sökurvalen förändrade. Skulle skriva ut ett fakturaintervall. Förr skrev man TILL mellan valen men nu skall det vara ..(punkt punkt). Fast det kanske det har varit ett tag. Synd att inte urvalen finns som en enklare info så man inte behöver leta liksom.... 
Highlighted
UTFORSKARE

Hej Christer
Det där kände jag inte till. Blir det fel bara om det endast finns textrader i strukturen på paketartikeln eller även när det finns blandat artiklar och textrader?
Vi har också väntat med uppgraderingen men börjat fundera på det tills jag läste detta.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Så vitt jag har förstått det så är detta bara där det inte finns artikelrader i strukturen
Highlighted
NY MEDLEM

Vi uppdaterade efter mycket vånda - vi har vårt viktigaste system Winserv kopplat till Visma admin via en brygga och vi har blivit avrådda i sen releasen att gå över till SQL pga buggarna - men nu sa de att de rekommenderar att gå över och vi gjorde uppdateringen förra veckan och vi har inte märkt något negativt... peppar peppar. Lycka till!