Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Uppdatering till version 2020.31

Jo, hade tänkt uppdatera till sagda version idag. Så jag tog då sedvanlig säkerhetskopia på byråstöd, satte igång den igår, den tar ju lite tid... 17 gb drygt... och förberedde mig för en installation.. Men när jag läser infon så inser jag, eller åtminstone tror jag, att detta är en lika stor uppdatering som förra gången ni bytte databas. Den minns jag med leda... För ni skriver att man skall starta företaget efter uppdatering och att det tar en stund och tar lite plats. Det ni inte skriver är, åtminstone så var det så förra gången, att man skall öppna ett företag i taget. Inte som normalt att användarna kan uppdatera dom lite löpande utan ett företag i taget.  Vilket då tar ett tag med 293 st kunder aktiverade i Administration via Byråstöd.  Förra gången satt jag typ 10-12 timmar och bara öppnade ett företag, konverterade det för att sedan stänga det. Då är dubbla skärmar och netflix ett krav... . Men jag ser även att SQL:en uppdateras i Byråstöd. Och undrar ju då om jag skall uppdatera den först? Lön har vi problem med då det säger att vår databas är för gammal, fast programmet funkar. Kommer det då att lösas?  Rent generellt sett så saknar jag info som är å ena sidan detaljpåverkande men ändå övergripande. I vilken ordning skall jag uppdatera, vad innebär uppdateringen för mig som byrå osv.  Förra uppdateringen, den stora då, väntade jag länge med vilket räddade min dag då den ju innehöll en hel del problem... som jag tack och lov slapp.  

Men som sagt, ibland känns det som om ni tror att alla era kunder har ett företag att sköta, hur jag som byrå "drabbas" tänks det kanske inte så ofta på. Och visst, jag skulle slippa alla uppdateringar om jag använde eEkonomi är ju något som så klart används som argument. Men 7 st på företaget som skall jobba så måste jag ha kontroll på när uppdateringar sker. Vi har så många datum som är viktiga och vi är enormt beroende av att programmet funkar så jag rör inget som funkar och absolut inte nära en momsredovisning, deklarationsdag eller liknande... Vilket då händer med molnlösningarna. Både ni och BL har gjort uppdateringar när slutdatum...  Om jag inte får svar på det här så kontaktar jag er under veckan för att få svar på mina frågor om hur uppdateringarna påverkar mig,  i vilken ordning dom skall göras och vad som skall göras sen... Over and out

2 SVAR 2
Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Uppdatering till version 2020.31

Hej!

 

Funktionen som tillkommit i version 2020.31 av Visma Administration kring inläsning av underlag är en större förändring i programmet. Det är dock inte något som har inverkan på tiden som det tar att uppdatera själva företaget till den nya versionen. Varje gång du har gjort en uppdatering så kan det ta en kort stund när du ska öppna upp företaget första gången i den nya versionen. När vi 2017 bytte databas till Sql så var det en otroligt stor förändring då alla databasfiler skulle föras över från databasfiler till en sql-databas och därför tog den längre tid. 

 

Är det så att du fortfarande arbetar i sql 2014 och att det är uppdateringen av sqlservern som du syftar till så spelar det ingen roll vilken produkt du börjar med att uppdatera då alla produkter kommer börja köra på den nya sql-servern eftersom de går på samma visma-instans. 

 

Uppdateringen som vi gjorde under hösten från Sql 2014 till 2017 är inte alls lika omfattande som när vi gjorde ett helt databasbyte i Administration 2017 då alla filer redan finns i Sql och därmed krävs ingen konvertering.

 

 

Svar: Uppdatering till version 2020.31

Tackar för svar och jag har även pratar med er. 

Men kommer att återkomma under veckan. Skulle uppdatera i helgen istället. Satte igång en backup på Byråstöd i fredags innan jag gick hem. Den tar ju några timmar liksom. Kom hit på lördagsmorgon och tog då en backup på tid och en systembackup på Admin. 

Startade sedan min uppdatering av byråstöd. Men fick upp ett meddelande om att jag var tvungen att ha version 5.91 för att kunna uppdatera till 6.0. men jag har ju för f-j 5.91. Provade igen, samma resultat. Körde en reparation av 5.91 vars enda resultat var att brandväggsinställningen som vanligt ändrades så att jag inte kommer åt servern, tack och lov så har jag ju en närboende och förstående It-tekniker som sköter den biten. Konstaterade att jag av någon anledning inte har SQL 2014 express, vilket är märkligt. Provade då att uppdatera Visma Tid vilket inte heller gick. Jag har nu version 5,91 av Byråstöd, 2,7 av Tid, 2020.2 av Admin 2000 och 2021.13 av Lön600....  Så jag kommer att ringa och fråga vad jag skall göra och i  vilken ordning... Har WindowsServer 2012 standard på servern och Windows 10 professional på alla arbetsstationer samt börjar bli frustrerad 😉

Ringer när jag har tid.  Det är ju moms på fredag så uppdateringarna får vänta.