Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_52
MEDLEM

Bokföra upplupen kostnad, omvänd skattskyldighet?

Hej!

 

Jag sitter med en faktura framför mig som är daterad i oktober men avser september månad. Detta är en faktura med omvänd betalningsskyldiget. I vanliga fall konterar jag enligt följande:

 

4421 Debet

2614 Kredit beräknad 25 % moms

2644 Debet beräknad 25 % moms

 

Nu vill jag få med kostnaden i september månad men hur gör jag då med den omvända byggmomsen? (Antar att momsen måste konteras i oktober månad eftersom fakturan är utställd då) När jag konterade enl nedan så fick jag fel i momskontrollen.

Min tanke var att i september lägga in i bokföringsorder:

4421 Debet

2990 Kredit

 

och i oktober lägga in leverantörsfakturan:

2990 Debet, eftersom kostnaden lades på konto 4421 i sep med bokföringsordern

2614 Kredit beräknad 25 % moms

2644 Debet beräknad 25 % moms

 

Hjälp, hur ska jag hantera den omvända byggmomsen?

 

 

 

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du tänker helt rätt. Den omvända momsen ska redovisas på fakturadatum. Periodiseringen gör du på beloppet utan moms. Du bör dock använda ett annat konto än 4421 att periodisera på, annars kommer du få varning vid momsredovisningen, då systemet förväntar sig omv moms när ett sådant konto är inblandat.

//Tina

Tack Tina!

Förslag på annat kontonr? (Det är en inköpt montagekostnad)

Fd medlem
Inte tillämpbar

4600 främmande tjänster kanske?

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är i samma situation. Men jag undrar, om jag byter konto till ett som inte är kopplat till momsredovisningen, vad händer då sen när jag under 2019 (i mitt fall) ska boka in betalningen och lägga till den omvända momsen? Då behöver väl motsvarande inköpssumma synas på momsredovisningen, hur får jag dit den då?

Blir det korrekt om jag bokar (Det är en intäkt med avdrag för provision) ?

31/12 utan moms och momskoder (funkade att ta bort dem)
1790 D
3305 K
4531 D

1/1
3305 D utan momskod
3305 K med momskod
4531 K utan momskod
4531 D med momskod
2645 D som vanligt
2614 K som vanligt

Och när inbetalningen kommer bokas den bara rakt av mot 1790

Då har jag i december alla intäkter och kostnader på rätt konton men utan koppling till momsrapport och i januari bokas de bara om med momskoder och momsen läggs till. 
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carolin,

Ser att ingen annan vågat hoppa in i tråden då detta är en fråga av lite svårare karaktär. Jag har sökt lite men känner ändå inte att jag kan ge dig ett säkert svar. Hittade däremot
en tråd i vårt forum Upplupen intäkt vid räkenskapsårets slut som jag tror kan hjälpa dig. 

Återkom om du fortfarande är osäker. 

/Kristina 

Hej ,
Jag har gjort ett eget konto just för att kunna periodisera kostnader med omvänd moms.
Kopiera det konto som du använder i vanliga fall och döp om det till tex 4422 och sen samma text på kontot och lägg till periodisering i slutet av texten. Gå sen in på kontot (redigera) och ta bort kopplingen till momsdeklarationen och välj ej moms. Då kan du använda detta konto när du periodiserar/Tina