Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uppskapande av kund, Blankt nyckelfält ej tillåtet

Vi har gjort en integration mot Visma Administration 1000 i .NET och får ett problem då vi skapar upp en ny kund. Felet vi får är ”Blankt nyckelfält ej tillåtet”, vilket jag förmodar är kundnumret (Api.ADK_CUSTOMER_NUMBER) som vi medvetet utelämnar eftersom vi vill att Visma sätter det baserat på nästa lediga nummer i nummerserien för kundnummer.

Detta fel dyker dock enbart upp när vi kör mot det skarpa bolaget/företaget i Visma, om vi istället kör mot övningsbolaget som medföljer i v5.52 så fungerar allt bra (med samma kund) och kunden skapas upp utan problem vilket får mig att tror att det antingen rör sig om någon inställning i företaget eller att det finns någon annan skillnad i företagen som påverkar hur kunder skapas upp (det skarpa företaget är ju skapat med en betydligt tidigare version av Visma än 5.52 och kanske kräver någon form av uppdatering/registervård för att fungera likadant som övningsbolaget som följer med i v5.52?).

Mvh/

Christian (genom Henrik)

2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Nummerserier. I fältet Kundnummer fyller du i nästa lediga kundnummer så borde det fungera att importera kunderna.

Inställningen gör att programmet automatiskt räknar upp kundnummer när du skapar en ny kund.

Återkom gärna om det fortfarande inte fungerar för dig!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

och tack för snabbt svar. Det ser ut som att det nu fungerade bättre. Dock dök det upp lite andra fel som ev. kan beror på andra inställningar i det skarpa företaget jämfört med övningsbolaget, ska prova att justera lite bland inställningarna.

Återkommer om det dyker upp några andra konkreta problem.

Mvh/
Christian