Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast layout vid utskrift av resultat- och balansrapport

Jag saknar att man kan välja en fast layout som är återkommande vid utskrift av Resultat- och Balansrapporter. Den skall givetvis gå att ändra men det är oerhört tidskrävande till slut vid många utskrifter att man måste ändra hela tiden.
Vår står förvald på "Uppställning enligt ÅRL".

16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. I mappen Program\SPCS_Administration\Gemensamma filer\BokfRpt, ligger det filer med definitioner av rapporterna i ditt system. De kan editeras och grupperas enligt grupper av enskilda konton. Ganska basic.  Kopiera en befintlig rapport innan du ändrar, så att du alltid kan gå tillbaka. Lista bara K kontonummer. R1 (Rubrik) nivå avslutas med S1. (Summa) Inom den sektionen kan du sen gruppera R2 som avslutas med S2 och så vidare. Jag har testat upp till 3 nivåer.  

När du editerar en egen rapport så lägg alltid längs ner ett stycke som tar med alla konton mellan Skriv in "K 3000  8999" så att du ser tydligt att du verkligen fick med alla konton Kika där. Där kan man vara lite kreativ och definiera egna rapporter.

Som svar på din fråga om listrutan för att välja utskrift så kan du där välja en utskrift och systemet kommer ihåg vilken rapportlayout som du valde sist. Du ser alla rapportdefinitioner enligt mitt första stycke baserat på den kontoplanstyp du använder. Titta i din kontoplan så ser du vilken det är. Långst upp i rapportdefinitonerna finns en text som kopplar ihop kontoplanstypen med det företag du arbetar med för tillfället.

Se detta som ett tips på att man kan göra ganska mycket med utskrifterna. Det förenklar den interna rapporteringen en hel del. Du kan t ex göra en rapprort som exporterar alla konton till XL för vidare bearbetning.

Hälsningar PB


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emma!

Precis som Per beskriver går det att göra ändringar i Balans- och Resultatrapport. Vi har även lite mer information angående detta på vår hemsida, klicka här för att komma dit.

Ha en fortsatt bra dag!

/Malin

Problemet var inte hur rapporterna ser ut utan att senaste valda rapporten inte blir förvald vid utskrift. Finns det någon inställning som styr detta? För min del blir alltid senast utskrivna variant förvald.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är verkligen en komplimang att Ni tror jag kan göra dessa ändringar. Jag är duktig på redovisning, inte programmering 😉 

Vad jag önskar är kortfattat att det är förvalt "Intern rapport" när jag väljer utskrift av resultat- eller balansrapport. Oavsett om jag väljer det vi första utskriften så åker den tillbaka till ÅRL om jag trycker på utskrift direkt efter...
Min fråga igen, går det att ändra förvalet som jag ser det "Utskrift enligt ÅRL" till "Intern rapport" för oss alla på kontoret?

/Emma
Malin W1
MEDLEM

När vi skriver ut balans- och resultatrapporter väljs automatiskt den senaste man använde vid utskrift. Jag vill minnas att den alltid gjort så, men om det inte är så för din del Emma, måste det ju finnas någon inställning som ger detta resultat utan att göra egenkomponerade utskriftsval.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så är det inte hos oss, vi är nog 13 användare i dagsläget och det skiftas HELA tiden och jag är ganska säker att vi inte har egenkomponerade utskrifter/layouter utan endast de som följer med vid uppdateringar

Om de olika användarna har olika önskemål vid utskrifter kan det ju iofs bero på det? Att man har inställt som den senaste utskriften och det inte var en själv som skrev ut senast menar jag. Blir det även förvalt ÅRL om du exvis skriver ut en rapport enl K2 och sedan öppnar utskrifter själv igen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så kan det säkert vara men i stort sett alla här använder enbart "Intern rapport" vid utskrift så då borde ju den vara förvald hela tiden om ingen ändrar...

Ja det blir återvalt till ÅRL även om jag väljer K2...

Verkligen konstigt. Hoppas supporten kommer på något bra. Om jag väljer exvis "intern rapport" och antingen skriver ut eller tittar på bildskärmen (man kan alltså inte bara välja "avbryt") så är "intern rapport" förvalt för mig nästa gång jag kommer till utskrifter. Förstår att det är mkt irriterande om det inte fungerar på det viset.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja antalet utskrifter som vi har av detta varje dag är MÄNGDER vilket gör det till ett stort irritationsmoment.. Och framförallt så tar det ju någon halv sekund extra. Kanske kan verka lite men på så många användare som kanske använder utskriftsfunktionen runt 100ggr/dag och person blir det mycket.

Har ärendet skickats till support?

Supporten är här inne och läser ofta, så förhoppningsvis kommer det hjälp. Om inte kan jag tipsa om chatfunktionen supporten har där man kan prata med supporten direkt, brukar vara väldigt smidigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har redan försökt via chattfunktionen och de kunde inte hjälpa mig..
Fd medlem
Inte tillämpbar

hmm. Kan det var så att ni jobbar mot en terminalserver och inte har behörighetskontroll. Jag vill minnas att systemet kommer ihåg den senaste utskriften för varje enskild användare och då måste man logga in med sitt eget namn.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja vi jobbar mot terminalserver men har varsin användare
JoannaNorlander
ANSTÄLLD

Hej på er!

Först och främst; tack till både Per och Malin för att ni kastade er in i tråden för att hjälpa till! Även om just detta problem inte löstes så kan era kommentarer hjälpa andra användare längre fram och det uppskattar vi verkligen!

När det gäller layouten så ska den senast använda, precis som Malin W skriver, ges som förslag nästa gång man vill skriva ut rapporten. Informationen om detta sparas i filen SPCSADM som är unik för varje klient. I ditt fall Emma, så skulle jag vilja veta lite mer om hur ni arbetar, kanske försöker varje användare använda olika layout? Jag kommer ta kontakt med dig för att se hur vi kan lösa det. Jag återkopplar här i tråden om det är en lösning som kan vara till användning för övriga kunder.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joanna,

Jag skulle tro att 90% av oss använder "Intern rapport" dagligen, ett fåtal väljer de andra layouterna. Du är välkommen att höra av dig 🙂