Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utskriftsformat medlemsregister

I Visma Förening finns funktionen Utskrift/Register/Medlemsregister/Fil. Väljer *.xls och informationen för varje medlem sprids ut över 26 rader och 7 kolumner när jag sedan öppnar excelarket. Hur får jag filen att vara tab-separerad t.ex. alltså en medlem=en rad. Förutsätter att jag gör något fel men fattar inte vad. Har just provat med idrottsföreningen som följer med programmet, blir konstigt även med den.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns två alternativ du kan använda dig utav, jag kommer specificera båda nedan.

Jag har gjort enligt din instruktion och då kommer excellfilen för medlemsregistret att se ut så här:

:

Om du Väljer Utskrifter - Register - Medlemslista - Klickar i Avancerat - Klickar Nästa - Bockar i det du vill få med i Kolumner - Klickar på Fil - Välj Excell - Spara på önskad plats, då kommer det se ut så här:


Hoppas att någon av dessa passar dina önskemål!

//Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har provat ditt förslag, men det beskriver utskrift av medlemslista och inte medlemsregister. Det verkar som t.ex. Anm. 1 och Anm.2 inte finns med i den utskriften. Där har vi kritiskt viktig information inskriven, så det verkar som vi är tillbaka på ruta ett.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael!

Du har helt rätt i det du säger. Dessvärre är utskriften Medlemsregister uppbyggd på det viset och verkar inte gå att få tab-separerad. Jag funderar på om du, istället för Anm. 1 och 2, skulle kunna använda andra fält inne på respektive medlem. Jag tänker t ex på fälten Telefon 2 och 3, som borde vara lediga i de flesta fall då du redan har ett fält för Telefon 1, och ett för mobiltelefon. Dessa kolumner kan du nämligen få med dig på utskriften Medlemslista. Skulle det kunna fungera för dig?

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan vara en workaround, kan dock konstatera att det fältet har en begränsning på 20 tecken. Vi har flertalet fastighetsbeteckningar som har just 20 tecken, förmodligen bara en tidsfråga innan en med 21 eller fler tecken dyker upp. Två frågor, det går ju att skapa egna fält, varför är dessa begränsade till endast 4 tecken? Går det att hjälp med att lyfta in fastighetsbeteckningarna i fältet Telefon 3? Har över 700 poster och har inte lust att göra detta manuellt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael!

Ja, i dagsläget är det en begränsning på egna fält men jag tar din synpunkt vidare till vår utvecklingsavdelning.

Vi kan inte flytta information från ett fält till ett annat i programmet.

Eftersom du efterfrågar en rapport som inte finns i programmet får jag hänvisa dig till den rapportgeneratorn som finns i programmet under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator. Vill du ha hjälp med att bygga en rapport får jag hänvisa dig till våra partners. Du hittar dem här.

/Elin