Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är bästa praxis för använding av batchnr och bäst-före-datum i Visma Administration?

Undrar hur jag på bästa sätt använder bäst-före-datum och batchnr. på artiklar, ordrar och fakturor för att vid ett senare skede kunna spåra vilken kund som fått en viss vara med ett visst batchnr, eller vilka ordrar som innehåller artiklar med ett visst bäst-före-datum?

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Johannes1!

 

Under Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar kan du göra inställningar för att exempelvis batchnummer och bäst-före-datum visas som kolumner på en order eller en faktura i Visma Administration. Du kan då arbeta med något som heter Kolliinformation som finns inne på en order. 

Som standard kommer dock den informationen som finns i kolliinformation inte kommer med på någon utskrift i programmet utan används oftast av integrationslösningar som våra kunder använder ihop med Administration.

Exakt hur våra kunder arbetar med denna funktion är svårt för mig att svara på, men kanske har vi någon annan forummedlem som har några bra tips och erfarenheter att dela med sig av? Välkomna att hoppa in i tråden i så fall. 🙂

Det är mycket möjligt att du via en malländring skulle kunna möjliggöra att du får med kolliinformation på en utskrift men i så fall kommer det att krävas en malländring.
När det gäller malländringar hänvisar vi till våra kunniga partners.
 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig lite i dina funderingar, återkom gärna om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!

/Tinne

Johannes2
MEDLEM

Hej Tinne!

 

Jag håller på och testar mig fram lite med batchnr. och bäst-före-datum. Det gick bra att aktivera det genom företagsinställningar, nu kan jag skriva in det på orders, och informationen verkar följa med till fakturan som skapas ifrån ordern. Jag behöver inte skriva ut informationen till kunden, detta är enbart för intern spårbarhet. Så långt funkar det alltså bra.

 

Nu till frågan. Kan jag använda rapportgeneratorn i Visma Administration 2000 för att skapa en rapport med alla kunder som köpt artiklar med ett visst bäst-före-datum eller batchnr?

 

Har inte lärt mig använda rapportgeneratorn ännu, men detta skulle vara ett bra projekt för att lära mig den.

Hej @Johannes2 

 

Tack för återkopplingen och så härligt att du fått det att fungera.

 

Gällande din fråga om rapportgeneratorn så har vi ingen support på den biten av programmet och därför är det svårt för mig att avgöra om det kommer att fungera exakt som du önskar. Med lite envishet så bör det gå att fixa en sådan rapport och till din hjälp vill jag skicka med hjälpavsnittet Rapportgenerator, listläge som jag tror ska kunna vara ett bra stöd för dig. 


I hjälpavsnittet finns länk till en PDF som förklarar väldigt mycket och jag hoppas detta hjälper dig att skapa rapporten du behöver.

 

Lycka till och trevlig helg
/Tinna
 

Karl-Otto
NY MEDLEM

Hej @Johannes2!
Om du inte fått till en bra rapport för spårningen skulle jag tipsa dig om att slå ett öga på sidorna för integrationer till Visma Administration där det finnslösningar för detta.

Det allra bästa är om batchnummer och bäst föredatum registreras även vid inleverans eftersom det då går att se både vad som levererats till kund och vad som står kvar på lagret. Tyvärr krävs det en integrationslösning för att kunna registrera det det vid inleverans.

Med vänliga hälsningar
Karl-Otto