Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Liselott Oldin1
UTFORSKARE

Valbara kolumner för leverantörens artikelnummer

Hej!

Finns det någon utförligare beskrivning för denna nya funktion (som kom med version 2020.2)? 

Jag blir inte klok på var de nya kolumnerna är...

Valbara kolumner för leverantörens artikelnummer

Det finns nu fler kolumner att lägga till i den tabell som visas när du klickar i kolumnen Leverantörens artikelnummer. Den här kolumnen finns i programdelen Inköp under Beställning, Inkommande följesedel och Leverantörsfaktura. För att lägga till kolumner högerklickar du och väljer Kolumninställningar.

9 SVAR 9
LW -60
UTFORSKARE

Svar: Valbara kolumner för leverantörens artikelnummer

Är det så enkelt att du kommer så långt som till sista steget, högerklicka och välja kolumninställningar? I så fall: du måste högerklicka i menyn, på någon av kolumnrubrikerna.

Mvh Lena

Liselott Oldin1
UTFORSKARE

Jag går in under Inköp, Beställningar och där högerklickar jag på kolumnrubrikerna och väljer Kolumninställningar. Då kommer jag till ett fönster där man ser Tillgängliga kolumner och Aktiva kolumner. Men leverantörens artikelnummer finns inte att välja.

LW -60
UTFORSKARE

I Vismas beskrivning över de nya funktionerna står det att du hittar funktionen under Inköp > Leverantörsfakturor, inte under Beställningar. Kan det vara det? Jag har inte varken version 1000 eller 2000, så jag kan inte kolla.

Mvh Lena

Liselott Oldin1
UTFORSKARE

OK, men i version 2000 så står det faktiskt att "kolumnen finns i programdelen Inköp under Beställning, Inkommande följesedel och Leverantörsfaktura."

Det måste ju vara fel beskrivet helt enkelt. Det finns inga valbara kolumner för leverantörens artikelnummer någonstans under de ställena. Jag hittar i alla fall inte.

Jag får invänta kommentar från någon på Visma.

My Janhall
MODERATOR

Re: Svar: Valbara kolumner för leverantörens artikelnummer

Hej på er! 

Såklart ska vi förklara vad detta innebär. Förändringen innebär att du har fler tillgängliga kolumner att lägga till när du ska göra dina kolumninställningar för leverantörens artikelnummer. Om du går till exempel till Inköp -Inkommande följesedel och högerklickar på kolumnen vid Levart nr - Kolumninställningar ser du betydligt fler tillgängliga kolumner att lägga till. 

I tidigare versioner ser du ut som följande

Jag hoppas detta förtydligar lite hur och vad nyheten innebär. 🙂 
Känns något oklart får du gärna återkomma! 
/My

Liselott Oldin1
UTFORSKARE

OK, då förstår jag.

Brist i kommunikationen, det var inte beskrivet VAR man skulle stå för att högerklicka och se fler valbara kolumner. Kan förtydligas att det inte är i listläge utan kortläge.

LW -60
UTFORSKARE

OK - det har varit lite fel i beskrivningen över den släppta funktionen. Jag läste att det hela fanns på ett ställe men det låg någon annanstans.

Tyvärr upplever jag att det blir så här ibland, felaktiga beskrivningar. Jag har förståelse för att nyheter vill släppas så snart som möjligt, men det vore bra att även ha en grupp "nya" människor som granskar allt innan släppet av ny version. Det vore bra ifall man kanske har en grupp "vanliga användare" som får testa nyheterna med hjälp av instruktionerna före släppet för då har man en testgrupp som inte är "hemmablind". Det är en helt annan sak att kika med nya ögon än att kika på något man varit involverad i under utvecklingens gång. Nya ögon ser nya saker. Det var bara en liten tanke jag fick...

Mvh Lena

My Janhall
MODERATOR

Hej igen! 

Jag har full förståelse för vad ni menar och jag kommer lyfta både denna nyhetens skrivna hjälpavsnitt så den kan förtydligas, men även hanteringen framåt. Det är jättebra att ni ger feedback när något inte upplevs rätt. 🙂 

Ni får ha en fin tisdag! 
/My 

LW -60
UTFORSKARE

Tack, @My Janhall !

Vet du! Jag anmäler mig gärna som försökskanin i utvecklingsarbetet. Jag har arbetat med datautbildning i c:a 10 år och skapade mina egna kursmaterial i brist på bättre varianter. Jag är rätt van, med andra ord.

Ha det gott!

Mvh Lena