Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Välja leverantörsfakturatyp med kortkommando

Hej! i den nya uppdateringen av visma 2000 så har en funktion försvunnit. När man lägger upp en ny leverantörsfaktura så har man innan kunnat trycka ctrl n för att få upp ny faktura o där kunnat välja vanlig eller kredit. Men nu när man trycker så så blir det per automatik en ny vanlig. Så jag saknar den funktionen. Tror att det sitter i ryggmärgen på de flesta att göra så alltid. Är det en funktion som är glömd eller är den borttagen medvetet? Och, kommer den tillbaka? 🙂 Hälsningar, Hanna-Li

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna-Li,

Ändringen var medveten och del i att effektivisera arbetsflödet i programmet. Att just den här ändringen skulle effektivisera känns kanske fel när det gamla flödet sitter i ryggmärgen, som du skriver, så det är inte helt oväntat att vi får frågor om det.

Under åren har många användare haft åsikter om tvånget att välja fakturatyp vid varje ny faktura, när man i de allra flesta fall ändå väljer alternativet Normal faktura. Det har upplevts som ett onödigt steg. I jämförelse är alltså valet för Ny och Ctrl-N effektivare i den nya versionen, i normalfallet.

Vi har utgått ifrån att behovet av att skapa en kreditfaktura inte sker lika ofta men vi vill ju såklart att det ska vara tydligt hur du gör när behovet uppstår. Om man står på fakturan som ska krediteras finns ett tydligt val i Kommando-menyn för att Skapa kreditfaktura, som täcker behovet för väldigt många och gör det tydligt för nya användare eller användare som krediterar fakturor väldigt sällan. I andra fall, om man snabbt vill få fram en ny kreditfaktura eller om man gör det mycket oftare finns ett direkt val för Kreditfaktura i den lilla listan under Ny-knappen och om du arbetar med tangenterna rekommenderar jag kombinationen Alt+K+S.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Leverantörer, Val av ny faktura.


Leverantörsfakturor, Jag använder kortkommando Alt + N för ny faktura och tidigare fick man upp val mellan faktura, kredit el räntefaktura. Nu är det ändrat så om man använder kortkommando så öppnas en ny vanlig faktura direkt utan att man kan välja. Ska man ha en kredit så måste man gå upp i menyn och välja detta. Jag tycker inte det är en bra ändring. Kommer detta ändras tillbaka igen? Marie Bondesson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marie,

Som det ser ut just nu så kommer vi inte ändra tillbaka och du ser mina tankar kring detta ovan samt tips på kortkommandon för en kreditfaktura.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Snabbkommando vid kreditfaktura av leverantör.


Försämring vid snabbkommando i leverantörsfakturahanteringen. Tidigare när man använde snabbkommando Alt+N så fick man valet mellan ny faktura el kreditfaktura men nu läggs en ny faktura upp direkt. Man måste gå upp och välja kredit specifikt och detta är en försämring. Kommer ni att ändra på detta igen. M v h
Marie B
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Snabbkommando vid ny leverantörsfaktura.

Om man har många leverantörsfakturor att lägga in samt en del kreditfakturor så brukar jag använda Ctrl+N och tidigare kommer det upp att välja mellan ny, kredit el räntefaktura. Sedan ett bra tag tillbaka så funkar inte detta längre utan väljer jag detta snabbkommado så läggs det helt enkelt upp en ny och om man vill ha kreditfaktura måste man istället gå upp i listen och välja detta. Mycket bökigare och jag undrar varför man ändrade på detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för återkopplingen. Läs gärna mitt svar längst upp här i tråden på hur vi har resonerat.