Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Lena6
MEDLEM

Valutakurs svensk leverantörsfaktura i euro

Vi har svenska leverantörer som fakturerar oss i euro. Vår redovisning är i SEK. För att få rätt på den ingående momsen måste jag ändra valutakursen till den kurs som leverantören angett istället för att använda min valutakurs som jag uppdaterar varje vecka.

Det går inte att ändra beloppet som programmet räknar ut på konto 2440. Jag skulle egentligen vilja använda min kurs på konto 2440 och kostnadskontot (tex 4010). Hur jobbar ni andra med valutakursen i leverantörsreskontran sådana fall?

Jag skulle vilja i exemplet nedan bokföra på konto 2440 och 4010 med kursen 9,95 och använda leverantörens kurs 9,8335 för ingående moms. Går det att få till?

2 SVAR 2
Lena Ekonomi
MEDLEM

Jag har en leverantör i Sverige som fakturerar oss i Euro. De har dock ingen kurs på sina fakturor så jag kan välja min kurs. Jag kör med en månadskurs eftersom jag kopplar levfakturan till inkommande FS och det blir en diff på konto 2995 ifall jag inte har samma kurs på både inleverans och levfaktura. Måste du använda deras kurs? Kolla med revisorn. För om du registrerar den med din redan inlagda kurs med Eurobeloppet så räknar ju programmet om automatiskt till SEK och även momsen. Jag förstår inte riktigt varför du vill ha olika kurs på 2440 och momskontot? Är momsen i Sek eller Euro? På mina fakturor är den i Euro. Ett alternativ är ju att ändra kursen under valuta i inställningar tillfälligt just när du ska regga denna faktura till deras kurs och sen ändra tillbaka till din kurs men då bör ju ingen annan göra något som påverkar kursen under tiden.
Anna-Lena6
MEDLEM

Hej! Jag ska ta ett prat med revisorn igen om det här och dessutom själv kika vad Skatteverket säger. Blir ju väldigt knepigt och onödigt jobbigt att ha två kurser. Hade absolut varit bäst att använda "min" kurs på alla konton. Men till nu har jag fått besked på att använda leverantörens uträknade moms i SEK dvs deras kurs. Men då den inte stämmer så bra med vad jag vill ha i reskontran på 2440 så blir det tokigt.