Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför går det inte att ha minusposter på rotfakturan per rad?

Går det att utveckla filen med rotfakturor så att det går att ha minusposter i fakturan.
När vi lämnar en offert händer det att kunden t.ex väljer en billigare produkt eller att något ändras
från offerten vilket gör att det blir avdrag på fakturan därav minusposter per rad. Just nu ser jag inget annat alternativ än att skicka in ansökan till skatteverket manuellt vilket tar otroligt lång tid eftersom jag måste räkna ut allt manuellt innan. Att kunna skicka en fil underlättar otroligt mycket! :-). Har ni något annat tips på hur jag kan lösa ansökan på ett enklare sätt?

19 SVAR 19
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag funderar på om det går att lösa på något annat sätt för dig och behöver därför ställa ett par frågor. När du skapar fakturan, varför har du med artikeln trots att den inte ska faktureras? Vore det inte enklare att ta bort artikeln på fakturan? 
Återkom gärna hur du använder programmet så får vi kika vidare på det. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
När kunden får en offert kan det ibland bli ändringar i offerten då kunden väljer att ta bort något eller väljer något billigare material. Vi vill ju redovisa för kunden att vi gjort avdrag för detta. Vi ska ju även rapportera rätt gentemot skatteverket vad gäller material och arbetstimmar för olika yrkesgrupper. Mvh Maria
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är klart att det måste gå att ha minusposter på en rot-faktura. Kan ju t ex vara en rabatt som kunden ska ha, som ska synas tydligt på fakturan. Det kan också vara att man tidigare har delfakturerat och när man slutfakturerar vill man tydligt kreditera det man redan fakturerat för att göra det tydligt för kunden.

Det verkar lite konstigt - om jag inte fullständigt missförstår dig - för tidigare kunde man göra detta i Admin 500. Ett kanske inte optimalt, men ändå tips, är annars att uppdatera till Admin 1000, där detta fungerar.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ja det fungerade att skicka in filen till skatteverket med minusposter på en rot-faktura i den tidigare versionen innan de kompletterande uppgifterna behövdes så förhoppningsvis går det att göra något åt om det prioriteras hos utvecklingsavdelningen.

/ Maria LP

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Menar ni att det fortfarande går att göra minusposter och få ut dem med korrekt ROT-avdrag på fakturan, men att det ändå kommer bli fel när jag ska skicka in filen ?!?

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ja det går att göra minusposter i fakturan när det gäller materialkostnaden ( arbete vet jag inte eftersom vi inte har gjort någon med arbete). När jag skickar in filen till skatteverket kommer ett felmeddelande som säger att det inte går att skicka in filer med minusposter. Det blir ju aldrig minus på totalen så i filen görs väl en sammanställning där de minusposter som finns borde räknas av mot totalen.

/ Maria
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt klargörande Maria. Jag väntar med spänning på Vismas kommentar.

//Tina

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Om du lägger minusrader på fakturan kan kundens del att betala bli mindre än skattereduktionen. När du väljer att skriva ut fakturan får du meddelande "Beloppet kunden ska betala understiger skattereduktion. Den är därför inte ansökningsbar enligt rutinen för Skattereduktion Husarbete. Ansökan måste göras manuellt på Skatteverkets hemsida". Du kan välja att skriva ut fakturan men fakturan kommer få statusen Ej ansökningsbar, och du måste göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. 

Är beloppet i rutan Att betala lägre än var beloppet i Skattereduktion är? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, nu förstår jag att vi pratar om 2 olika saker.

Jag pratar bara arbete. Om jag har arbete 10 000,- och klickar i "rot" och sedan har jag rabatt arbete -2 000,- och klickar i "rot", så blir fakturan till kunden 8 000,- och systemet förslår 4 000,- i rot.

Det som skulle kunna vara problem som har varit upp tidigare är om vi har

Arbete 10 000

Arbete - 2 000

Material -2 000

Så blir fakturan på 6 000,- och då blir den inte ansökningsbar. Detta är definitivt systemfel, för material ska inte påverka det sökningsbara beloppet - eller hur.

//Tina

Hej Tina H! 

Du har helt rätt i att materialet inte ska påverka det ansökningsbara beloppet. Lägger jag upp en faktura precis som du beskriver påverkar inte materialet varken underlaget för skattereduktionen eller det ansökningsbara beloppet. 
Däremot påverkar materialet Att betala och när Att betala är lägre än skattereduktionen blir fakturan Ej ansökningsbar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa!

Men då måste det ju vara ett systemfel. Så länge arbetet kunden ska betala är lika med eller högre än rot-beloppet ska fakturan vara ansökningsbar :).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

De fakturor vi har minusposter på avser material och det är ju inget vi ansöker om utan är endast en upplysning om vilken ersättning vi har debiterat för materialet.

/ Maria
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Gör minusposterna på materialet att rutan Att betala har ett lägre belopp än Skattereduktion på fakturan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, beloppet att betala är högre än beloppet för skattereduktion.

Hej! 

Jag ber en kollega kontakta dig så får vi kika vidare på det. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria och Tina!

Jag ser att vi pratar om 2 olika scenarion här i tråden, så jag tar ett i taget här. 

1. I filen finns det en minuspost på materialet och denna går inte att ladda upp hos skatteverket. 

Om du granskar ansökan med utskriften Underlag - Ansökan om skattereduktion så skulle det kunna se ut så här: 


I mitt exempel har jag skapat en faktura med flera rader, både för arbete och material. beloppet som kunden ska betala till mig är större än skattereduktionen och jag kan därmed skapa en fil för ansökan. Det som däremot blir ett problem är att minusposten för materialkostnad Glas/Plåt i mitt exempel har summerats till -500kr. Detta eftersom jag i mitt exempel har flera rader på fakturan där jag angett Glas/Plåt - Material med både positivt och negativt belopp. 

  


Det kanske inte ser ut exakt så här hos Maria men jag hoppas ni förstår hur programmet har räknat i mitt exempel. Jag förstår mycket väl att Skatteverket inte tillåter minusbelopp i redovisningen av materialkostnaden per kategori så i förlängningen tycker jag att vi borde kunna förhindra detta redan på fakturan med ett stopp eller iallafall en upplysning, så att man kan korrigera det i ett tidigare skede.

Tillsvidare rekommenderar jag att förhandsgranska underlaget och göra nödvändiga korrigeringar av kategorierna på fakturorna innan ansökan skapas. När filen väl har laddats upp på skatteverkets hemsida kan ansökan redigeras med exakta materialvärden om fakturan inte är hela sanningen. 

2. Det finns minusposter på fakturan och programmet meddelar att ansökan får göras manuellt på skatteverkets hemsida
Stoppet får du enbart om kundens del att betala understiger beloppet för skattereduktion. Du kan alltså lägga minusrader på en husfaktura för eventuella rabatter och avdrag men resultatet får inte bli att kunden ska betala in mindre än vad du ansöker om till skatteverket. 

Om jag gör som i Tinas exempel så får jag följande: 



Här blir kundens del att betala 2000kr. Inbetalningarna från kunden skulle alltså inte kunna komma upp i den summan som krävs för att skapa en fullgod ansökan till skatteverket från programmet. Därav stoppet. Om vi hade tillåtit att ansökan skapades hade det sett ut så här, vilket skatteverket inte tillåter: 


 
Skatteverket har beskrivit hur man ska göra vid delbetalningar från kunden eller liknande fall på sin hemsida. För att ansöka om just den här fakturan skulle jag behöva kontrollera vad jag egentligen får ansöka om enligt deras proportionsregel. Dels kanske jag behöver justera materialkostnaden för att ta hänsyn till helheten för det utförda arbetet, dvs om jag har andra fakturor med material som ska redovisas i min ansökan. Dels kanske jag bara får ansöka om en del av skattereduktionen vid ett visst tillfälle och ansöka om resterande del senare. Läs mer här: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/rotochrutarbete.4....

Det finns alltså flera frågor i detta som programmet inte kan ta ställning till per automatik. Därför får man stoppet och en upplysning om att hantera det manuellt. Om ni har fler exempel på minusbelopp-scenarion så får ni gärna dela med er av dem här om det fortfarande känns oklart, så redovisar jag gärna hur vi har tänkt.

Hoppas att jag inte har missförstått era beskrivningar så här långt, hojta i så fall. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene,

Vad tålmodig du är :).

Jag känner att jag inte kan ta till mig allt detta vid denna tidpunkt av arbetsdagen. Jag gör ett försök i morgon bitti. Då ska jag också göra min första rot-ansökan och får se hur det ser ut i verkligheten. Det kommer bli intressant...

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

🙂 Återkoppla gärna!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sådär ja, ny dag, ny vecka, nya hjärnsläpp.

Jag har nu gjort min allra första rot-ansökan enligt nya systemet. Tur att likviditeten är god :). Jag har hunnit glömma att fakturor som skapades före versionsuppdateringen inte tar hänsyn till materialet, så jag har just suttit och skrivit in materialet manuellt på varje ansökan.

Jag har därmed inte så mycket mer att komma med den här gången. Återkommer när jag gjort en "riktig" ansökan.

//Tina