Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Varför diffar intrastatlistan jämfört med EU per.sammanställning?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-20 13:21 )

Hej
Vi har nu blivit ombedda av SCB att skicka in intrastatrapport. eftersom vi tyvärr inte har ett komplett art.register och att kanske kunskapen för hur visma fungerar på vissa bitar så saknas en del info som krävs för att skriva ut en rapport. Jag har gått igenom och lagt till artikel på de saker vi sålt, fyllt i stat.kod vaubeskr. ja det som krävs. Jag har även varit inne på samtliga kunder och dubbelkollat att det är i kryssat för eu kund med vatnr och även landskod i sort.begrepp. Trots detta så stämmer inte rapporten överens med min eu periodiska sammanställning. Intrastatrapporten har alltså mindre belopp. Jag har gått igenom flera ggr och kan inte se vad som kan ha missats. Min fråga är, finns det något mer man ska fylla i eller tänka på som jag kan ha missat?

20 SVAR 20
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Varför diffar intrastatlistan jämfört med EU per.sammanställning? - Administration

Jag har nog själv hittat felet. frågan är om jag kan göra nåt åt det. Det ser ut som att intrastatrapporten plockar beloppet som står på TB och på eu sammanställn. är det det värde som står på fakturan. Vi har som sagt inget komplett artregister där vi läser in artiklar eller får prisfiler, så alla artiklar ligger ju utan inköpspris och TG och TB men vi är ju ett producerande företag där det samtidigt inte har funkat med ett artikelregister...
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Varför diffar intrastatlistan jämfört med EU per.sammanställning? - Administration

Du ska redovisa samma belopp till intrastat som du får fram på momsrapporten för försäljning till EU-land, ruta 35 på momsrapporten
Highlighted
NY MEDLEM

jag vet det, men jag får ju inte ut samma belopp på listorna, dvs jag får ett belopp på eu.per.samman som stämmer med momsrapporten och ett annat belopp på intrastatrapporten. Jag hittade ju varför det blev så. kan jag bara bortse från det då och bara använda mig av de andra uppgifterna på listan och gå på det belopp som finns på eusamman.ställn?
Highlighted
NY MEDLEM

Om du vet med dig att momsrapporten är rätt och att det är så att intrastaten visar fel så ska du rätta dig efter momsrapporten och eu. per. sammantällning annars får du så småningom frågan från Skatteverket varför det diffar.

Hej, jag har samma problem, men det måste ju gå att få ut per statnummer och per land. Då kan man väl inte gå efter momsrapporten. Den visar ju bara till vilket land och vilken kund, inte vilket statnummer, //Ulrika

Highlighted
NY MEDLEM

ja jag tänkte så med men tänkte att jag får väl plocka ut vikt och antal och stat.kod osv och sen göra resten manuellt utefter eu per.sammanställn.? För som jag ser det hos oss så kommer jag inte kunna få det rätt gällande beloppen så länge vi använder vårt artikelregister som vi gör...
Highlighted
NY MEDLEM

Tror inte Ulrika förstår. Jag menade att du måste ha samma belopp i momsrapporten som i instratrapporten annars undrar skatteverket
Highlighted
NY MEDLEM

Jag är helt med på den biten och förstår det så jag kommer att gå på det beloppet. sen kommer jag använda intrastatrapporten för att få ut antalet per landskod och varukod och vikten osv. jag har suttit och kollat lite i vårt artikelregister och jag är nästan säker på att det blir fel hos mig för att vi inte har fyllt i såsom grundpriser TB och TG osv, vi har inget sånt alls utan bara ett artikelnr och benämning. Nu även då stat.kod och vikt och varubenämning enl rapporten då. För jämför jag eu.sammanställn. med intrastatrapporten så har eu.per. plockat nettobeloppet på fakturorna och rapporten har plockat beloppet som blivit på TB vilket i detta fall blir helt fel eftersom vi inte har några värden ifyllda gällande detta i artikelregistret? 
Highlighted

Hej, jo jag förstår att det måste vara samma belopp, men intrastatrapporten jag kör blir inte detta. Men då måste ju intrastatrapporten plocka upp försäljningsvärdet till de olika EU länderna, stämmer inte detta?