Hej
Vi har nu blivit ombedda av SCB att skicka in intrastatrapport. eftersom vi tyvärr inte har ett komplett art.register och att kanske kunskapen för hur visma fungerar på vissa bitar så saknas en del info som krävs för att skriva ut en rapport. Jag har gått igenom och lagt till artikel på de saker vi sålt, fyllt i stat.kod vaubeskr. ja det som krävs. Jag har även varit inne på samtliga kunder och dubbelkollat att det är i kryssat för eu kund med vatnr och även landskod i sort.begrepp. Trots detta så stämmer inte rapporten överens med min eu periodiska sammanställning. Intrastatrapporten har alltså mindre belopp. Jag har gått igenom flera ggr och kan inte se vad som kan ha missats. Min fråga är, finns det något mer man ska fylla i eller tänka på som jag kan ha missat?
Hej, jag har samma problem, men det måste ju gå att få ut per statnummer och per land. Då kan man väl inte gå efter momsrapporten. Den visar ju bara till vilket land och vilken kund, inte vilket statnummer, //Ulrika
Hej, ok då förstår jag var för rapporten inte stämmer. Men det känns konstigt om man måste göra allt manuellt..... Tack för svar, och så får vi jobba på manuellt 🙂
Hej, Nu har jag hittat felet hos oss, Artiklarna låg utan text på ANM 2......
Dock kvarstår ju frågan om frakten, de påstår ju att beloppet skall stämma överrens med momsrapportens belopp och då är ju frakten med. Hur gör ni andra med detta?
Block E – Försäljning m.m. som är undantagen från moms
Ruta 35 – Försäljning av varor till ett annat EU-land
Här redovisar du följande:
Undantag
Du ska inte redovisa värdet av varuöverföringar till ett annat EU-land när varan anses omsatt i det andra EU-landet och är överförd i samband med en monteringsleverans. Monteringsleveranser ska du redovisa i ruta 42.
Periodisk sammanställning
Belopp som du redovisar i ruta 35 ska du även redovisa i den periodiska sammanställningen.
2.Så här fyller du i en periodisk sammanställning
Du ska fylla i följande uppgifter i den periodiska sammanställningen:
Köparens VAT-nummerVärde av varuleveranser
För varje köpare eller varumottagare i ett annat EU-land ska du ange det sammanlagda värdet i svenska kronor av följande:
3. Intrastat
Fakturerat värde är det belopp som fakturerats för varan och som ska ingå i beloppen på rad 20 och 35 i momsdeklarationen. Kostnader för frakt och försäkring skall inte tas med i fakturerat värde. Om det inte går att särskilja frakt och försäkring från fakturerat värde kan dessa redovisas till Intrastat. Kostnader för emballage ska räknas med i värdet. Om ett fakturabelopp saknas, ska varorna rapporteras till det belopp som skulle ha fakturerats vid normal försäljning eller normalt köp. Saknas sådant värde bör reglerna för tullvärdeberäkning användas. Moms och eventuella punktskatter ska inte ingå. Som omräkningskurs används antingen dagskursen för leveransen eller den tullkurs som fastställts för månaden. Valutasäkrade kurser får däremot inte användas. Aktuella omräkningskurser kan fås på tullverkets hemsida. För mer information och länk till aktuella valutakurser gå in på www.scb.se/intrastat och välj valutakurser under rubriken ”Se även”. Ange fakturerat värde i svenska kronor i heltal. Om värdet på fakturan är angivet i annan valuta, ska det räknas om till svenska kronor. Inaktiva transportmedel (t ex containrar, lastpallar, lådor etc.) som används för att underlätta transport av varor skall inte tas med i Intrastat såvida de inte är föremål för handelstransaktion (fakturering sker).
Uppgiftsskyldiga till Intrastat bör försäkra sig om att uppgifter om varuinköp (rad 20) och varuleveranser (rad 35) också rapporteras till Intrastat. För att säkerställa fullständigheten i avlämnade uppgifter till Intrastat gör SCB en avstämning mot dessa värden. SCB tar hänsyn till om företagen redovisar sina uppgifter kvartalsvis till Skatteverket. Försäljningsuppgifter företaget lämnar i ’Periodisk sammanställning för varor...’ till skatteverket kan ej överföras till Intrastatundersökningen. I sammanställningen lämnas uppgift om köpares VAT-nummer, land och värde. Det framgår däremot inte vilka sorts varor företaget har sålt och i vilka volymer.Hej,
Periodiska sammanställningen till SKV är en redovisning till dem vilka VAT nummer ni handlar med i andra EU-länder. Den har ingen med Intrastatinsamlingen att göra.
Det stämmer att till Intrastat ska inte frakt och försäkring tas med (om det inte går att särskilja fr fakturerat värde är det ok att ta med). Intrastatinsamlingen rör ju handelsstatistik och därför ska helst inte frakt tas med i varans värde.
Det blir alltid differenser mellan vad som rapporteras till Intrastat och momsdeklarationen vilket är helt i sin ordning (även valutakurser, kreditnotor skapar differenser). Men om differenserna blir för stora, då hör vi av oss till företagen så man får reda ut vad differenserna beror på.
Vi får filer från SKV om rad 20 och 35 i momsdeklarationen för att få reda på vilka företag som ska bli uppgiftsskyldiga och som kontroll för att rapporteringen stämmer. Skatteverket däremot har inte tillgång till vilka uppgifter som lämnas till Intrastat.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.