Går det att utveckla filen med rotfakturor så att det går att ha minusposter i fakturan.
När vi lämnar en offert händer det att kunden t.ex väljer en billigare produkt eller att något ändras
från offerten vilket gör att det blir avdrag på fakturan därav minusposter per rad. Just nu ser jag inget annat alternativ än att skicka in ansökan till skatteverket manuellt vilket tar otroligt lång tid eftersom jag måste räkna ut allt manuellt innan. Att kunna skicka en fil underlättar otroligt mycket! :-). Har ni något annat tips på hur jag kan lösa ansökan på ett enklare sätt?
Hej,
Det är klart att det måste gå att ha minusposter på en rot-faktura. Kan ju t ex vara en rabatt som kunden ska ha, som ska synas tydligt på fakturan. Det kan också vara att man tidigare har delfakturerat och när man slutfakturerar vill man tydligt kreditera det man redan fakturerat för att göra det tydligt för kunden.
Det verkar lite konstigt - om jag inte fullständigt missförstår dig - för tidigare kunde man göra detta i Admin 500. Ett kanske inte optimalt, men ändå tips, är annars att uppdatera till Admin 1000, där detta fungerar.
//Tina
Hej,
Ja det fungerade att skicka in filen till skatteverket med minusposter på en rot-faktura i den tidigare versionen innan de kompletterande uppgifterna behövdes så förhoppningsvis går det att göra något åt om det prioriteras hos utvecklingsavdelningen.
/ Maria LP
Hej,
Menar ni att det fortfarande går att göra minusposter och få ut dem med korrekt ROT-avdrag på fakturan, men att det ändå kommer bli fel när jag ska skicka in filen ?!?
//Tina
Tack för ditt klargörande Maria. Jag väntar med spänning på Vismas kommentar.
//Tina
Aha, nu förstår jag att vi pratar om 2 olika saker.
Jag pratar bara arbete. Om jag har arbete 10 000,- och klickar i "rot" och sedan har jag rabatt arbete -2 000,- och klickar i "rot", så blir fakturan till kunden 8 000,- och systemet förslår 4 000,- i rot.
Det som skulle kunna vara problem som har varit upp tidigare är om vi har
Arbete 10 000
Arbete - 2 000
Material -2 000
Så blir fakturan på 6 000,- och då blir den inte ansökningsbar. Detta är definitivt systemfel, för material ska inte påverka det sökningsbara beloppet - eller hur.
//Tina
Hej Lisa!
Men då måste det ju vara ett systemfel. Så länge arbetet kunden ska betala är lika med eller högre än rot-beloppet ska fakturan vara ansökningsbar :).
//Tina
Hej Helene,
Vad tålmodig du är :).
Jag känner att jag inte kan ta till mig allt detta vid denna tidpunkt av arbetsdagen. Jag gör ett försök i morgon bitti. Då ska jag också göra min första rot-ansökan och får se hur det ser ut i verkligheten. Det kommer bli intressant...
//Tina
Sådär ja, ny dag, ny vecka, nya hjärnsläpp.
Jag har nu gjort min allra första rot-ansökan enligt nya systemet. Tur att likviditeten är god :). Jag har hunnit glömma att fakturor som skapades före versionsuppdateringen inte tar hänsyn till materialet, så jag har just suttit och skrivit in materialet manuellt på varje ansökan.
Jag har därmed inte så mycket mer att komma med den här gången. Återkommer när jag gjort en "riktig" ansökan.
//Tina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.