Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kulred
MEDLEM

Varför installeras SQL-databasen alltid till C:\

Jag har en fråga varför SQL databasen automatiskt läggs på C disken där operativsystemet finns och där risken för krascher är som störst. Det borde gå att lägga dem på en annan disk för att undvika att de försvinner som de gjort för i mig i samband med att Windows kraschade. Övriga data som jag lagt på en egen disk har jag kvar.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej kulred!

Jag diskuterade din fråga med vår utvecklingsavdelning. Det finns ett antal anledningar till att man valt att lägga det på C:\ som standard. 

Den främsta anledningen är för att lägga det som default till systemdisken är en standardkonfiguration som funkar väldigt bra för majoriteten av våra kunder, vi vill hålla det enkelt rent tekniskt för våra användare. Vi gör standardprodukter och vill även kunna hålla ett så lågt pris som möjligt och då är en standardkonfiguration ett led i det. 

Om man ändå vill kunna göra egna inställningar för SQL-installationen och välja disk finns det ett alternativ, detta kräver dock mer teknisk kompetens från er sida och är inget vi ger support på utöver den dokumentation vi bifogar till er.
 
Om ni tar kontakt med avtal.spcs@visma.com kan ni begära att ändra er licens till en xSQL-licens. Ni får då tillgång till en installationsfil utan SQL inkluderad i installationspaktetet. Ni behöver då göra en egen SQL-installation och får dokumentation från vår sida kring de inställningar ni behöver göra för att det ska fungera mot Visma Administration. 

Mvh, Jesper