Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför serviceavtal för att köpa ytterligare tjänster?

Hej!

Varför behöver man ett serviceavtal för att kunna köpa ytterligare tjänster?

Varför ska jag betala över 4000,00kr/år för att kunna köpa ytterligare tjänster, som ändå redan kostar pengar, uppe på serviceavtalet?

Detta är ju bara dumt, vi hade i dagsläget utnyttjat flera tjänster om det gick, utan serviceavtal.

Varför inte bara ha en högre/annan kostnad för t.ex. kreditupplysning, och Auto Invoice, om man inte har serviceavtal?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pelle, 

Tack för ditt inlägg och feedback. 

Med serviceavtalet får du inte bara fri support och programuppdateringar utan även tillgång till flera kostnadsfria tilläggstjänster, utöver tjänsterna AutoInvoice och Kreditupplysning som du nämner. 

Exempelvis Visma Mobil Scanner där du kan lägga upp obegränsat antal användare som skickar in kvitton och fakturor till programmet via en app. I år introducerade vi även Visma AutoCollect, för kostnadsfri kravhantering av förfallna fakturor i programmet med hjälp av inkassoföretaget Visma Collectors. 

Genom att vi kräver serviceavtal kan vi vara säkra på att du som kund har de bästa förutsättningarna för att använda internettjänsterna i ditt lokalt installerade program. Vi gör ofta förbättringar och förenklingar i tjänsterna i programuppdateringarna och är därför väldigt måna om att du ska ha tillgång till och ladda ner senaste versionen. Med serviceavtalet på Visma Administration är vi också säkra på att du får den hjälp du behöver på alla tilläggstjänster du valt att arbeta med. 

Att ta en högre kostnad för tjänsten om du inte har serviceavtal är ett intressant förslag, dock inte något vi har planer på att erbjuda i dagsläget. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag få tillgång till VISMA Skatt 2015.21 om min licens stöder detta enligt info från licensdialogen i applikationen eller måste jag också ha ett serviceavtal?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kringla! Vad jag kan se har du serviceavtal på ditt skatteprogram och du kan då ladda ner senaste versionen på hemsidan under Support - Ladda ner.

Du når den också via Min Sida under Meddelanden, i föregående års programversion.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför jag undrade var att när man inte har senaste licens i skatteprogrammet och försöker ladda ner så får man mycket kortfattat svar i stil med "hittar inget program" och ingen övrig info om hur man förnyar sin licens eller vilka versioner man faktiskt har tillgång till med aktuell licens.

I mitt fall hade jag nyligen betalat, men VISMA hade ännu ingen notering om detta. Jag undrade då hur/när jag skulle upptäcka att betalningen mottagits eller om problemet med att VISMA webben "inte hittade" något program faktiskt berodde på något helt annat. VISMA har ju liksom massor av program och man förväntar sig inte ett godag yxskaft svar när man kollar om man kan ladda ner senaste versionen.

När betalningen väl mottagits fick jag ingen glad notifiering i skatteprogrammet eller på annat sätt. Är man lite smart kan man ju tex logga att användaren varit inloggad och misslyckats i nerladdningsdialogen och att betalning därefter registrerats och då notifiera kunden. Man kan även fråga kunden om den vill ha notifiering när ny version finns att ladda ner och även berätta att så snart betalningen är till handa kommer VISMAS webbsida att sluta larva sig med att inte "hitta program". (Det är ju faktiskt rätt puckat)   

Licensdialogen i applikationen visar vilken version man just nu kan ladda ner men säger inte om det verkligen är den senaste och erbjuder ingen länk till att ladda ner. 

Man kan ju gissa att när användaren befinner sig i licensdialogen så kan det vara just för att kolla om man kan/bör uppgradera och i steg två troligen även göra detta.

Jag ger bara lite feedback för att berätta att hanteringen av licenser är lite bakvänd. Man ska inte dölja vilken version man kan ladda ner. Man ska i stället visa kunden att med nuvarande licens kan du ladda ner X.och om du har senaste licens så kan du även ladda ner programversion Y.

Hoppas det kan vara lite uppslag till utvecklarmöten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kringla, stort tack för din feedback. Förbättringsförslagen är absolut uppskattade, vi tar till oss detta.