Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera felaktigt verifikat

Har tagit över en bokföring som det finns en massa fel både kontering och belopp
Så min fråga är: Ett verifikat är bokat och journalfört i början på året. Och ser ut så här:  (1913 är inte huvudkonto)  Konto 1913  deb 2810:-   konto 3510  kred 210:-  konto 3982  kred 2600:-  Är det ok om man tar bort rader eller skapar ändringsverifikat  från detta första till detta:            1913 deb  9873:-  3510  kred 9873:-   1913   deb 14000:-   3982   kred 14000I detta fall är det då insatt på ett lag konto 1913 för lotter o kiosk   Och då är det väl rätt att boka så här (andra uppstl.)Sen är det gjort en överföring från lag kontot till huvud kontot, på eget verifikat, på hela summan. den är ju ok.  När man sen kommer till betalning av lev.fakturan för lotterna hur bokför jag det då? vet att lev.fakturor går på 2440. ska jag då debitera från lotteri kontot 3982 eller ha ett 40 kontoOch om jag tar pengar från huvudkontot, för att betala varor till kiosk, ska jag då också ha ett motkonto för 3510 på konto 40
 Ja hoppas ni förstår inte lätt att förklara detta.
 Mvh Bik

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Bik,

Precis, du tar inte bort några rader utan skapar istället en ändringsverifikation och bokför som du vill ha det. Beroende på storlek och ekonomi på er förening så bokför du antingen enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Vi rekommenderar att du särskiljer dina händelser så du lägger upp en leverantörsfaktura för själva inköpet av lotterna och betalar den i programmet. Sedan skapar du en verifikation om du behöver flytta pengar mellan dina andra konton. 

Hoppas detta besvarade dina frågor /Kristina