Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikation Insättning BG betalningar - Visma Administration

Har en enskild firma som bedrivs på hobby basis. Hyrt ut mig tidigare inom byggbranschen med omvänd moms. Nu har jag extra knäckt och fakturerat moms. Haft en prokurator som hjälpt till med bokföringen. Tror att jag gör fel när jag gör verifikationerna på Insättningar. För in hela beloppet på konto 1510 resp 1930 men ingen moms. När jag drar ut en momsrapport kommer endast belopp upp på rad 48 och 49 om jag tagit upp moms för utgifter. Vilka konton ska användas? När jag gör fakturan när och/eller ska jag klicka i status rutan journalförd?

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Oavsett om du driver firman på hobbybasis eller inte så skall momsen redovisas om du är momsskyldig.

Vid försäljning av varor och tjänster:

3041 - Försäljning Tjänst 25% moms
3042 - Försäljning Tjänst 12% moms
3051 - Försäljning Varor 25% moms
3052 - Försäljning Varor 12% moms

3231 - Försäljning OMVÄND skatt

2611 - Utgående moms (på försäljning) 25%
2621 - Utgående moms (på försäljning) 12%

2617 - Utgående beräknad moms OMVÄND
2647 - Ingående beräknad moms OMVÄND

Du gör en försäljning på 100 kr ex moms:

1510 - Debet 125 kr
3051 - Kredit 100 kr
2611 - Kredit 25 kr

Kund betalar fakturan efter ett par dagar:

1510 Kredit 125 kr
1930 Debet 125 kr

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågan va inte om momsen ska betalas, utan hur man gör det rätt i Visma Ad 500. Så efter jag gjort en faktura så ska fakturan konteras. Blir den det automatiskt om jag klickar i rutan journalförd?
Davor P1
CHAMPION

Hur ser journalen ut om du skriver ut den mot skärmen?

Då ser du vilka konton som används.

Då skall du få ut belopp på följande konton:

1510
30xx
2611

Får du inte det är det fel inställningar någonstans i programmet.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då menar du Fakturajournalen? Ska prova klicka i rutan journalförd på statusen nästa gång jag fakturerar.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du skapar fakturor i Visma Administration så kommer de automatiskt bokföras på försäljningskonton när du skapar fakturajournal. En fakturajournal skapar du under Utskrifter - Journaler.
Då bokförs tidigare ej journalförda fakturor.

Sköter du din redovisning enligt kontantmetoden eller fakturametoden?
Har du jobbat länge i Visma Administration så att det är många fakturor det handlar om?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Efter att separerat med min fru så har jag tagit tag i papperna själv å märkt att saker inte har gått rätt till.  Blir den automatisk bokförd även om jag klickar i journalförd i status rutorna? Vad är skillnaden mellan kontant och fakturametoden?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Rutan journalförd går inte att klicka i manuellt, utan den markeras endast när du kört journalen enligt Annas instruktion ovan. Då bokas fakturorna upp på intäktskonto, (30xx) kontot för moms (2611) samt kontot för kundfordringar (1510).