Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikationsnummer saknas

Har registrerat leverantörsfakturor, kundfakturor, utbetalningar samt inbetalningar och skrivit ut journaler för dessa. Dock saknas verifikationsnummer på dem. Vad kan ha hänt?

Tack på förhand!

Mvh Gunilla Olsson

3 SVAR 3
Sylva_
MEDLEM

Låter som du har ikryssat att journaler ska bokföras manuellt ?
Gå in på:
Arkiv
Inställningar
Företagsinställningar
Bokföring
Grunduppgifter

Där kan man kryssa i om man vill att journaler och momsrapporter ska bokföras manuellt.
Om det är så hos dej, ta bort krysset så bokförs alla journaler aktumatiskt när du godkänner dom.
De som du då inte har verifikationsnummer på och inte är med i bokföringen får du helt enkelt bokföra manuellt.

Övriga transaktioner bör du ha bokförda, dvs de som inte registreras via de olika journalerna.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för det tydliga svaret! Det stämde att det fanns ett kryss i rutan.
Tyvärr så hann jag bokföra ganska många "verifikationer" som ej fick nummer. Kundfakturor, leverantörsfakturor, in- och utbetalningar finns registrerade i programmet. Jag är osäker på hur jag bör gå till väga för att få ordning nu.
Innan jag börjar registrera om allt så bör jag väl hantera alla poster som ej fått verifikationsnummer?
Ska ej betalda kund- samt leverantörsfakturor makuleras?
Hur gör jag med in- och utbetalningar?
Sylva_
MEDLEM

Det du ska göra är att bokföra de journaler som inte blivit bokförda.
Du har ju konton och belopp på journalerna.
Så lägg dom i datumordning och bokför enl journalerna.
Skriv som text på ver "Fakturajournal nr XX", "Leverantörsfakturajournal nr XX" Inbetalningsjournal nr XX", "Utbetalningsjournal nr XX". 
Varje journal har ju ett löpnr och det är det du skriver in.
Datum på ver blir de datum du har på journalerna.
Du ska alltså inte makulera några kund- eller leverantörsfakturor.

Om du tittar på en av levfakturorna under spårning, flik 3, har den journalnumret och under flik 2 uppgifter om betalningen, dvs betaldatum, utbetkonto, belopp och även journalnumret för  utbetalningen.
På samma sätt när det gäller kundfakturorna, du ser journalnumret där den är registrerad samt lite längre ner inbetalningsuppgifter, som datum, hur den är betald, belopp och journalnumret på inbetalningen.
Det du inte får med är vernr där kundfakturan resp leverantörsfakturan är med och heller in vernr på in- resp utbetalningen.
Men detta kommer då med om du tar bort krysset för manuell bokföring.
Så bokför dessa journaler som saknar vernr manuellt innan du fortsätter att ta ut journaler som då kommer med automatiskt.