Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helene34
MEDLEM

Val av bokföringsdatum

Hej!

Vi bokför enligt fakturametoden. När ett kortköp görs från företagskontot så blir det ofta så att det står ett datum på kvittot och ett senare på kontoutdraget (en eller två dagar senare). Vilket bokföringsdatum ska jag använda, det på kvittot eller det på kontoutdraget? Eller behöver jag bokföra det två gånger eftersom det är olika datum?

5 SVAR 5
KenArd
CHAMPION

Hej Helene,
Bokar du varje kvitto så är det kvittodatumet som är master.

MVH

Kenneth

Hej!

Vi bokför också enligt fakturametoden. Kvitton ska bokföras enligt kvittodatum.

Vi har bankuppkoppling vilket gör att bankdragningar finns under fliken "ej bokförda bankhändelser". Jag kan inte bokföra kvitton där då de bokförs med betalningsdatumet, som är senare än kvittodatumet, så jag bokför de manuellt.

Hur raderar jag bankdragningar från "ej bokförda bankhändelser"?

alt finns det nån annan lösning?

 

När ett kortköp görs från företagskontot så blir det ofta så att det står ett datum på kvittot och ett senare på kontoutdraget (en eller två dagar senare).

Hej Marta Din Ekonomi!

 

Jag ber om ursäkt för att svaret på din fråga har dröjt, jag har bollat din fråga med mina kollegor.

 

När det gäller bokföring av kvitton så klassas det som ett direktköp och ska bokföras på samma datum som du ser det i banken, vilket är bokföringsdatumet. Bankkopplingen i Visma eEkonomi plockar upp bokföringsdatumet för händelsen från banken. Även fast du har faktureringsmetoden så ska du bokföra detta på bokföringsdatumet och inte transaktionsdatumet. 

 

Jag förstår hur du tänker och att du vill bokföra det på transaktionsdatumet, så jag ska göra mitt bästa för att förklara bokföringsdatum och transaktionsdatum;

 

Om du exempelvis gör ett köp på en röd dag kommer transaktionsdatumet att vara den röda dagen eftersom att det var då du initierade betalningen. Själva bokföringsdatumet blir i det här exemplet nästkommande bankdag eftersom att det är då pengarna faktiskt dras.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig.

Trevlig helg!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag månadsvis tar ut en rapport från banken för alla Swish-inbetalningar. Kan jag då bokföra summan av dessa som en enda bokföring på samma datum? 
Motivet är alltså att jag får ett rapportunderlag, även fast det är flera insättningar under månaden. Vi är en ideell förening med omsättning under 2 MSEK som använder fakturametoden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad jag kan se på bokföringsnämndens vägledning ska dessa betalningar delas upp på olika datum. Om du vill läsa mer om deras vägledning hittar du information på deras hemsida.

/Elin