Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ina___
NY MEDLEM

Bokföra inköp av mark och skog till verksamheten

Hej!

Vid inköp av mark och skog till vår verksamhet har vi fått faktura på avstyckningskostnaden för detta. På vilket konto ska jag bokföra detta? För det är väl avdragsgillt?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lite frågor innan jag svarar:
1) Vilken företagsform?
2) Vilken är företagets verksamhet?
3) Hur hög är avstyckningskostnaden?

Vi hörs vidare!
Ina___
NY MEDLEM

Det är till en jordbruksfastighet där vi har enskild firma.
Verksamheten är vallodling och skogsförvaltning.
Avstyckningskostnaden är på 8000 kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade bokfört beloppet tillsammans med anskaffningskostnaden för marken.
Lagfart- och stämpelavgifter borde hanteras på samma sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Som LoA skriver så är avstyckningskostnden inte avdragsgill utan tillhör anskaffningskostnaden för marken/skogen och skall alltså bokföras på samma konto som förvärvet. Så ligger det till!

Hälsningar
Pär Gustavsson
Ina___
NY MEDLEM

Ok, vilket konto ska man använda för förvärvet då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Du kan använda ett separat konto med nummer mellan 1130 och 1139. Dessa nummer tillhör klassen "mark" i Baskontoplanen och passar bra in just här. Om du undrar så skall du inte göra några avskrivningar utan beloppet får stå kvar tills egendomen säljs.

Med förhoppning om en bra skogstillväxt!

Pär Gustavsson
Katarina 1
MEDLEM

Jag undrar också. Vilka konton för mark skogsimpediment jordbruksmark ( enl taxeringsbesked )? Allt på mark 1130 eller om man vill vara noga dela upp ? Anskaffningsvärde skogsavdragsutrymme 1171 och Anskaffningsvärde ej akogsavdragsutrymme 1172. Hur ska man tänka här ?

Hej @Katarina 1 !

 

Man brukar normalt sätt inte dela upp anskaffningsvärdet av marken mellan olika konton gentemot vad man får dra av som skogsavdrag, utan det går utmärkt att bokföra det mot konto 1130 och så hanterar du avdraget i deklarationen. Om du ändå verkligen vill dela upp det så kan du skapa två egna konton inom 113X kontogruppen eftersom det fortfarande bör redovisas som mark. Tex 1131 och 1132. 

Ha det fint!

 

Josefine

Katarina 1
MEDLEM

Tack !