Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Tompis51
NY MEDLEM

Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald

Jag har av misstag angett en kundfaktura som betald. Nu stämmer varken saldot med bankkontot 1930 eller kundfordringar 1510. Fakturan är utskriven och journalförd. Hur korrigerar jag det så att saldona stämmer? Skapar jag en kreditfaktura uppstår ju en "skuld" till medlemmen. Mvh Tom Carlson

2 GODKÄNDA SVAR

Godkända lösningar
LW -60
UTFORSKARE

Svar: Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald

Ju, du gör först en kreditnota och sätter den som betalad

Sedan gör du en ny faktura, eller rättare, du gör en ny faktura genom att kopiera den första.

 

Då har du:

  1. En faktura som är betald
  2. En kreditnota som är betald
  3. En faktura som INTE är betald (ännu)

De två första tar ut varandra i reskontran och på bankkontot.

När sedan kunden väl betalar, gäller det att komma ihåg att den faktura du skall sätta som betald har ett annat nummer än vad som är uppgivet i betalningen.

 

Eller också, struntar du i allt och låter naturen ha sin gång. Om en månad har kunden betalat och då stämmer både reskontran och bankkontot.

 

Mvh Lena

 

 

Visa lösning i originalinlägg

Tompis51
NY MEDLEM

Svar: Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald

Stort tack! Det löste problemet.

(Eftersom det var en avtalskund fick jag avsluta avtalet och skapa ett nytt innan jag kunde ordna en ny faktura.)

Än en gång tack!

Tom

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Svar: Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald

Ju, du gör först en kreditnota och sätter den som betalad

Sedan gör du en ny faktura, eller rättare, du gör en ny faktura genom att kopiera den första.

 

Då har du:

  1. En faktura som är betald
  2. En kreditnota som är betald
  3. En faktura som INTE är betald (ännu)

De två första tar ut varandra i reskontran och på bankkontot.

När sedan kunden väl betalar, gäller det att komma ihåg att den faktura du skall sätta som betald har ett annat nummer än vad som är uppgivet i betalningen.

 

Eller också, struntar du i allt och låter naturen ha sin gång. Om en månad har kunden betalat och då stämmer både reskontran och bankkontot.

 

Mvh Lena

 

 

Visa lösning i originalinlägg

Tompis51
NY MEDLEM

Svar: Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald

Stort tack! Det löste problemet.

(Eftersom det var en avtalskund fick jag avsluta avtalet och skapa ett nytt innan jag kunde ordna en ny faktura.)

Än en gång tack!

Tom

Visa lösning i originalinlägg