Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

automatkontering

Jag har många kostnadskonton som jag vill kunna automatfördela mellan två konton på samma sida dvs debet, med fördelning 64% stannar kvar på kontot och 36% ska vidare till annat konto.
Exempel: Jag ska göra utbetalning via PG med 238 kr (kredit 1920) sen på debetsidan vill jag ha utlösande faktorn kostnadskontot ex 6450 som när jag skriver in 238kr ska fördela sig på konto 1512 (36%) 86kr och det ska stanna kvar på 6450 resterande 152kr. Hur gör jag? vill helst ha heltal utan decimaler.
Måste jag ställa in PG som utlösande faktor och svara nej om jag vill ha fördelning så fort jag gör en utbetalning, beroende på vilket kostnadskonto jag ska använda.....låter inte logiskt.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Det går inte att öresavrunda vid automatkontering i programmet, det man kan välja på är:

*Automatfördelning med procentuell fördelning
*Arbetsgivaravgifter med procentuell fördelning och fast konto
*Automatfördelning med fast belopp
*Automatfördelning för löneutbetalning
*Automatfördelning för löpande lager

Det som låter mest lämpligt för dig är ju då Automatkontering med procentuell fördelning, det innebär att beloppet från ex. 1920 kommer fördelas ut mot olika kostnadskonton utifrån procentsatserna du anger i konteringen.
Som du säger kan du ställa in att 1920 är utlösande faktor där 100% av beloppet finns därefter väljer du kostnadskonton med procentsats som totalen skall fördelas på, du kommer få en fråga var gång om du vill använda automatkonteringen eller ej, då det kan variera från gång till gång.

Kika på dessa olika länkarna, de visar hur du skall gå tillväga för att ställa in detta i programmet: Automatkontering, Fältförklaring Automatkontering, Exempel på Automatkontering

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fungerar och jag slipper räkna i huvudet (maskin) hur mycket det ska vara. Jag byter bara konto eftersom den konterar de 64% på samma konto dvs 1920 som de 100%. Klart! tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

kan man ha flera automatfördelningar att välja mellan på samma konto? Eller är det bättre att använda sig av konteringsmallar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!
Det går tyvärr inte, så det är smidigare att lägga olika konteringsmallar istället.

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har försökt testa konteringsmallar för min andra procent fördelning som jag kan tänkas använda på 1920,men jag fick inte till det. Jag kan kodningen för det jag vill ha, men hur stoppar jag in det i systemet? När jag skulle försöka använda mall sekt2 så hände inget.....jag förstår nog inte riktigt.
Min mall ska se ut så här:
-{t}           troligtvis konto 1920
({t}*0,77) ett kostnadskonto 4xxx
({t}*0,23) ett skuld konto 2xxx