Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

e-faktura i Visma Administration

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-23 13:03 )

Jag skickar sedan länge e-fakturor till de kunder som Vismas system känner av vill ha det. Men när man får denna text i ett brev från en kund som vill ha e-faktura, vad innebär det?

• Skicka e-faktura till de GLN-adresser som visas i tabell nedan.
  • Be ver VAN-operatör styra/routa alla e-fakturaadresser till Palette.
  • När er operatör har satt upp e-fakturaadressen så kan ni börja skicka e-faktura.

Det händer ibland att kunder som jag skickat e-faktura till säger att de inte fått den. De kan ha tagit emot fakturor både före och efter. Vad kan ha blivit fel då?

1 SVAR 1
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: e-faktura i Visma Administration

Hej, 

Vad roligt att höra att du använder Visma AutoInvoice för att skicka dina fakturor!

Den frågeställning du beskriver är jag säker på att även andra kunder stött på.
Därför är det bra att det blir lyft här i forumet så att vi kan räta ut alla frågetecken.

Det du fått från din kund är en lista på de enheter/ förvaltningar som har möjlighet att ta emot en e-faktura. Är det exempelvis en kommun ligger samtliga förvaltningar under samma organisationsnummer, men alla har även ett unikt GLN-nummer för att styra fakturan till rätt mottagare.

I ditt exempel använder sig din kund av Palette som VAN-operatör. Detta kan även kallas för tjänsteleverantör och är benämningen på den elektroniska brevbäraren, alltså den organisation som levererar fakturorna. I vårt fall använder vi oss av InExchange som då är vår VAN-operatör.

När du skapar en ny faktura gör programmet en sökning på organisationsnumret för att se om kunden ifråga kan ta emot elektroniska fakturor. Du kan även kontrollera detta på fliken Utskriftsval i kundregistret. Finns inte kunden upplagd som mottagare av elektroniska dokument så är det inga problem!

I dialogen där du sökt efter kunden har du möjlighet att välja Ny mottagare.
Fyll i uppgifterna som krävs för att kunden ska kunna bli upplagd som mottagare i nätverket. I fältet Tjänsteleverantör anger du din kunds tjänsteleverantör, i ditt fall Palette. Kontrollera att e-postadressen längst ned i dialogen är korrekt då det är den vi kommer återkoppla till när mottagaren är upplagd.

Fram till att kunden blir upplagd som mottagare har du möjlighet att skicka brev och e-post via AutoInvoice för att slippa den manuella hanteringen för utskick av fakturor.
Läs mer om möjligheterna för att effektivisera din fakturahantering i Visma Administrations programhjälp.

Om e-fakturan inte kommit fram:
En av många fördelar med e-faktura är att man kan spåra fakturan hela vägen från ditt system till mottagarens. Skulle en faktura inte bli levererad korrekt får du ett meddelande om detta i programmet eller via e-post från kundens VAN/tjänsteleverantör.

Är det så att du inte fått återkoppling i programmet om att fakturan inte levererats korrekt så behöver det utredas närmare. Kontakta därför gärna vår supportavdelning så kan vi titta närmare på det.

Jag passar även på att tipsa om möjligheten att ta emot alla dina leverantörsfakturor via AutoInvoice. Läs mer om hur du kommer igång här.

Mvh
Emanuel.T