Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera leverantörsreskontra - Administration

Det felar 31,77 kr mellan leverantörsreskontran och saldot på konto 2440. Konto 2440 stämmer mot verkligheten. Diffen i leverantörsreskontran beror på kunden har betalat några kronor för mycket eller för lite på flertalet leverantörsfakturor. Felen har uppstått mellan år 2016-2017 och journalerna är givetvis utskrivna och åren låsta. Kan jag "nolla" leverantörsreskontran eller ska jag stå ut med att denna diff släpar med in i framtiden?

4 SVAR 4

En sådan liten diff är det bäst att "ta bort". Hur du gör beror helt på vilket program du använder. Men det finns ingen anledning att rätta på rätt år utan gör det nu när det passar.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är just att "ta bort" jag behöver hjälp med. Jag förstår inte hur jag ska göra.. Jag jobba i Administration 200. 

Hm. Om du går in på utbetalningar och den fakturan som diffar. Kan du då lägga en "betalning" på den och få ut en betalningsjournal?. Och blir då saldot noll?. 
En sak dom du bör göra före, om du inte redan gjort det, är att köra registervård. Ibland så rättar den till konstiga fel....  
Men du kan ju ta en säkerhetskopia och sedan göra som jag skrev först och se om det blir bra. Om inte så kan du ju alltid läsa tillbaks den. Kör då ett betaldatum som är typ från dag 1 i räkenskapsåret som ännu inte avslutats... och bokför sedan INTE journalen... Lycka till!
Lena Ekonomi
MEDLEM

För att få det korrekt behöver du göra en kredit på leverantören som du sen kan boka mot dessa diffar. Är det enda för att få det rätt vad jag fått besked av supporten.