Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

"Skicka aktuellt ordererkännande" skapar en följesedel

Om jag öppnar en order, klickar på "Skicka" och "Aktuellt ordererkännande..." så skapar Visma en följesedel istället för ett ordererkännande:

visma-ordererkannande.png

 

Den gör ingen skillnad om jag skriver ut dokumentet, förhandsgranskar det eller sparar det som PDF. Det blir alltid en följesedel.

Om man sparar den som PDF får den till och med filnamnet "Följesedel <ordernr>.pdf"

Samma sak händer om jag klickar direkt på Skicka-knappen.

Jag har prövat att använda olika Visma-konton och olika ordrar men det blir alltid följesedlar.

Om jag väljer "Aktuell följesedel..." så får jag också en följesedel.

Jag har prövat att byta mallen för ordererkännanden men ingen skillnad.

 

Om jag klickar på "Skapa e-post" till höger så skapas ett mail med en bifogad pdf. Denna pdf blir ett korrekt ordererkännande.

 

Det verkar som att problemet startade efter vi uppgraderade till version 2022.33 av Visma Administration 2000.

9 SVAR 9

En timme efter jag skrev förra inläggen fungerar allt som det ska igen. Har inte ändrat några inställningar. Förstår inte vad som kan ha hänt.

LindaKarlsson
MEDLEM

Hej, Vi har exakt samma problem, går att komma förbi det genom att klicka på pilen under "Skicka" och välja "ordererkännande.." 4e valet uppifrån men 

det måste ju gå att få den att välja det direkt när man klickar på skicka som det var innan. Uppdaterade till 2022.33 igår och för oss kvarsstår felet än.

Accu-Svenska
MEDLEM

Vi har också samma problem! Uppstod för en halvtimme sen, men vi uppdaterade förra veckan. 
Funkar på det sätt som Linda Karlsson beskrev, men det blir ju lite bökigt i längden. Hoppas det åtgärdas snart.

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Just nu har vi ett fel i version 2022.33 där du får ut en följesedel även vid valet Skicka - Aktuellt ordererkännande om ordern är markerad som Skickad. När du klickar direkt på Skicka-knappen är det korrekt att det ska skrivas ut en följesedel om ordern redan är skickad. 

 

Man kan istället använda valet Skicka - Ordererkännanden alternativt ta bort markeringen för Skickad och skriva ut ordern via Skicka - Aktuellt ordererkännande.

 

Vi uppdaterar i tråden när vi har mer information. 

 

Ha det gott!

/Jenny

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej igen, 

 

Vi har nu lagt ut informationen under fliken Kända fel så följ tråden Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande för information om när vi har en lösning på plats. 

 

/Jenny

Hej,

Vi har samma problem och när vi bockar av att ordererkännandet är skickat försvinner Utskriftsvalet Skrivare. När det inte finns något valt i Utskriftsval kan vi inte skriva ut alls. 

För att kunna skriva ut ett ordererkännande igen måste vi alltså först bocka av att det är skickat och sedan också välja Skrivare i Utskriftsvalet. Det känns väldigt omständigt.

Vi skulle verkligen uppskatta en snabb korrigering av detta 🙂

Hej @Sjostrom 

Vi gör vårt bästa för att lösa detta och som min kollega Jenny skrev högre upp i tråden så får du gärna följa tråden Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande där vi även kommer att uppdatera när vi har en lösning på plats. 

 

Tack för att du hörde av dig

//Tinna

Marcus17
MEDLEM

Hej

 

Vi har också problem med detta men har löst det temporärt tills en lösning är på plats. Vi skriver ut det som aktuellt extra dokument under skicka. Till en början var det ett problem med att den mallen såklart inte är den samma som den vi normalt använder.

 

Går att lösa via malleditorn, gör en kopia på den mall ni använder normalt sätt, gå in på kopian och tryck på inställningar uppe till höger och andra typ till extra dokument ordererkännande. Detta gör att samma mall blir valbar under företagsinställningar. Hoppas detta kan hjälpa någon/några som kändes somma frustration vi gjorde...

Hej @Marcus17 

Tack snälla för att du delar med dig av hur ni har löst detta temporärt tills vi har en lösning på plats. 

 

Ha en riktigt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna