Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öppna tidigare bokföringsår aktiebolag - eEkonomi

Har ställt en lite mer detaljerad fråga kring mitt problem,se denna tråd, men har inte fått svar så jag gör frågan lite mer allmängiltig och hoppas på bättre tur.

Jag har hittat ett konteringsfel i 2017 års bokföring rörande inventarier som påverkade balansräkningen lite och årsredovisningens noter för 2017 och 2018 (ej färdigt). Det påverkar inte resultatet, däremot balansräkningen lite grann genom att det uppstår två poster istället för en som sammanslagna blir korrekt. Skatteverket har sagt att jag inte behöver skicka in något till dem.

Kan jag öppna upp 2017 års bokföring och justera kontosaldona med en verifikation per 20171231? Behöver jag också göra om årsredovisningen för 2017 i Deklaration/Årsredovisning (men inte skicka in den till Bolagsverket eftersom den är fastställd) för att 2018 ska bli rätt?

Jag är nämligen rädd att det annars blir fel i 2018 års årsredovisning eftersom den ju hämtar bokföringsuppgifter från 2017. Jag tänkte skriva en notering i 2018 års årsredovisning om den upptäckta felaktigheten 2017 (påverkar som sagt inte resultatet). Vill göra rätt en gång för alla så att jag inte får dras med felaktigheter under hela avskrivningstiden.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta felet i 2018 års bokföring så den utgående balansen då blir rätt.
Då har du gjort det som krävs av dig, ett förtydligande i 2018 års årsredovisning kan kännas bra men det betyder inte självklart att någon annan lägger någon vikt vid informationen eftersom fel ska rättas när de upptäcks - det är huvudregeln.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade tänkt både rätta och skriva en kommentar i årsredovisningen ifall någon någongång skulle få för sig att jämföra 2017 och 2018.
Kan jag rätta redan i 2017 års bokföring, för att s a s rätta felet där det upptäckts? Eller får man inte det helt enkelt?

/mvh Mattias

Man skall inte det och får väl inte heller egentligen då man skall ha låst det året för ett bra tag sedan. Boka det under 2018 så att UB stämmer bara så blir allt rätt. Ibland kan man ju ha fel som påverkar skatt och moms och då skall ju det rättas på rätt period, även om man inte bokför det på rätt period.