Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

För mycket pengar på kontot enligt bokföringen - eEkonomi

Jag skriver min fråga igen. Vet ej om förra blev publicerad. Jag upptäckte i samband med bokslutsarbetet att förra kassören uppgivit på UB för 2015 ett för högt belopp på E-sparkontot med 22,92 kr vilket gjorde att jag förde in som IB oxå för högt belopp. Detta upptäckte jag nu vid bokslutsarbetet när jag stämde av bankkonton. Hur gör jag nu? Jag bör väl boka bort dessa till ett konto men vilket? Sen har jag problem med öresutjämningskontot. Vi betalar några ören för mycket pga öresutjämningen. Om jagvill nolla kontot öresutjämning. Var ska jag boka mot?
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror på vad du arbetar med för typ av företag. Är det enskild hade jag bokat mellanskillnaden mot 2013, eget uttag. Medans AB så går ju inte det. Det är sån liten summa så jag hade nog förmodligen kanske bokfört mot kassa eller 3740 faktiskt. Ser inte heller vitsen att nolla ut 3740, öresavrundningen kan bli ganska stor beroende på vad företaget har för verksamhet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt allt är lite rörigt och det är mitt första bokslut. Nu tar jag det en gång till. Jag är kassör i en ideel förening sedan mars 2016. Nu har jag kommit långt med bokslutet och det fattas bara lite. IB och kontoutdraget per den 31/12 -16 visar diff på 22,92 vilket är värdeminskning av en räntefond. Hur bokför jag denna diff? Det gick troll i öresutjämningen . Jag försökte nollställa detta men helt plötsligt blev dessa 21 öre bokförda som intäkt på resultatkontot. Detta är en kostnad från lev faktura . Ser fånigt ut på resultatkontot. Lite pinsamt. Hur gör jag med detta för att bli av med de 21 ören.?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt glömde skriva att det är en ideel förening.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har gått troll i konto 3740. Vet hur jag lyckats få de 21 ören att hamna på resultatkonto 3044 som intäkt? Hur gör jag nu!?
Fd medlem
Inte tillämpbar

De 21 ören har blivit en intäkt ????
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt en fråga till. Kan jag fortsätta med år 2017 nu utan att låsa o göra 2016 färdigt?
KjellP
CHAMPION

Du kan börja med 2017 utan problem, och i lugn och ro göra färdigt 2016.
(Det du får tänka på är att när 2016 är färdigt behöver du föra över 2016 års UB till IB 2017.

Angående differensen  på e-sparkontot tycker jag att du bokför det dom en övrig utgift eftersom saldot låg för högt.

De 21 örena som hamnat fel blir snyggast i bokföringen om du flyttar till öresutjämning. (D 3044 till K 3740).
Genom att ta fram huvudbok för 3044 kan du se vilken verifikation som hamnat fel och kanske lista ut varför.

3740 är också ett "resultatkonto" och det ska du inte nolla utan det börjar om på noll med ett nytt år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack o tur du är tillbaka. Jag hittade ett konto annars 8370 eller bättre med övriga utgifter. . Dom där örena kan man bli knäpp på. Innan jag rör det igen så är det så här: saldo 370 - 0,21 saldo 3044 - 4500 och på resultatkontot Rörelsens intäkter 4500,21 men de 21 ören härrör från lev faktura. Ursäkta men vet varken ut eller in.
KjellP
CHAMPION

Är det så att örena ligger på 3740?

I så fall är det lika bra att inte göra något mer. Det är ett konto för öresutjämning.
Det är nästan oundvikligt att det blir ören i bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ett knep när ett konto inte stämmer. Det är ju så, att ibland så blir det en tankevurpa och så ligger det 21 öre och retas på nåt konto. I Visma Administration ser man längst ner till vänster kontoställningen och kan således nollställa kontot. Vet inte om e-ekonomi har den funktionen, men så här gör jag i Visma Administration i alla fall:

Ponera att ett konto verkligen skall vara -10:- men är -9,50.

Jag skapar en ny bokföringsorder och matar in kontot som inte stämmer. I VA ser man då siffran -9,50 längst ner till vänster, vilket gör, att om jag i debet matar in 9,50 blir kontot noll. Eftersom kontot skall vara -10:-, slår jag in samma konto på raden under och lägger in -10. Då har jag en automatisk diff och den diffen lägger jag antingen på öresutjämningen eller på ett värdeminskningskonto i ditt fall, vilket är något av 7xxx-kontona om jag inte kommer ihåg fel i hastigheten.

Lycka till!

//L


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack du nu har jag något att fundera över.