Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag försäljning av lastbil till företag i annat Eu land

Har sålt en av våra företagsbilar till ett företag i annat Eu land med godkänt VAtnr etc.

Nu känner jag mig väldigt osäker på hur jag bokför detta och hur jag får till avskrivningen m.m?

Vi köpte in bilen för 102.300 ex moms
Vi har hunnit skriva av 18,755 :- (konto 1249)

Vi har nu sålt bilen för 79.000:- ex moms (omvänd moms).

Vilka konteringar krävs nu, så att allt blir rätt och riktigt?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför
Kredit 1240 (om du använde det konto vid köp) belopp 102 300
Debet 1249 18 755
Debet 1510 (din fakturafordran) 79 000
Debet 7973 (förlust vid avyttring) 4 545

Mikael

Om du vill ha en korrekt momsrapport så bör du först boka försäljningssumman som försäljning till EU (kto 3058) och, tror jag iaf, även lämna en periodisk sammanställning. Försökte leta men hittade inget men jag tycker nog att det bör räknas som vara och kunden nyttjar ju sitt VAT-nummer. 

När du kört ut din momsrapport och bokat den så kan du boka enligt Mikaels uppställning för att få rätt i inventariekontona men då byta ut 1510 mot 3058 för att nolla bort det omsättningkontot.
Men för att få momsrapporten rätt så måste du göra den bokningen efter utskrift.

Försökte som sagt var leta om detta är rätt då det bara är som jag tycker det bör vara. Bilen bör räknas som varuförsäljning, kan inte hitta några undantag och då bör upplägget bli så här. Lycka till.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fick förslaget att boka enligt följande av en väninna?

1930 D 79,000
3108 K 79,000
3099 D 79,000
1249 D 18,755
7973 D 4,545
1240 K 102,300

Då får jag med allt på samma gång, vilket skulle underlätta. Vad tror du om det?

Om kto 3108 är försäljning till EU och  momsmärkt därefter och kto 3099 inte har någon momsmärkning alls så bör det funka utmärkt. Har dessutom kollat och periodisk sammanställning skall lämnas över försäljningen och då för leveransperioden, oavsett vilket redovisningssätt man har. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack! 🙂