Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skattebilaga Visma Bokslut 2019.0

När jag trycker på "konteringsstämpeln" för att få en föreslagen bokföringsorder när jag står i skattebilagan föreslår programmet att jag ska bokföra så att min skattefordran istället blir en skuld på samma belopp.

För att förtydliga:
Jag har en skattefordran på 69 736kr (alltså står det -69 736kr i SUMMA längst ner i bilagan), och det är också vad jag har i bokföringen. Men när jag trycker på stämpeln föreslår programmet att jag ska bokföra 139 472kr i kredit, så att jag får en skuld på 69 736kr istället. En bugg?
2 SVAR 2
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Emelie!

Det jag vill du ska börja med att kontrollera är så att du har en debet/kredit koppling på ditt skatteskuldskonto. 
Detta gör du via Arbeta med - Start - Kopplingstabell. Leta upp skattekontot, tex 2510, markera kontot och klicka på knappen med pennan nere till vänster. 
Här ska du sedan kontrollera så du har en markering för Baskonto beroende på debet- eller kreditsaldo och att du nedanför Vid debetsaldo har angett ditt skattefordranskonto och Vid kreditsaldo har angett ditt skatteskuldskonto.

När du kontrollerat så att detta är korrekt, och om det fortfarande inte blir rätt på konteringsförslaget. Gå då till Arbeta med - Bokslut - Kontosammanställning och kolla vilket Utg saldo du har på skatteskuldskontot. För det som programmet vill bokföra när du trycker på konteringsstämpeln är från detta saldot till det som du har i skatteskuld på bilagan. 

Om detta inte heller ordnar till konteringsförslaget så kontakta oss på telefon så vi kan felsöka mer med dig. 

//Linnea

Det programmet skall föreslå, om du har allt rätt, när du trycker på konteringsstämpeln är den skattekostnad som räknats fram. Det kan iofs vara samma belopp som står längst ner på bilagan men bara om du saknar övriga skatteskulder och du skall inte heller ha betala någon preliminärskatt. Konteringsförslaget skall bli samma som skattekostnaden. Lycka till!