Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra en direktavskriving till inventarie - eEkonomi

Köpte under förra hösten in datorer samt mobiler, satte dessa då som förbrukningsinventarier 

men skall nu göra bokslutet och skulle då vilja ändra och ha med dessa som inventarier istället

anledningen till detta är att jag vill ändra ett litet negativt resultat till en litet positivt resultat istället i bokslutet... 

är de någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga?

PS har Visma Eekonomi

Tack på förhand

MVH
Jimmie
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera kontot för förbrukningsinventarier och debitera kontot för inventarier.

Kredit  5410
Debet  1220
 
så har du åstadkommit det du önskar.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömde svara tidigare, men tack för hjälpen de löste mitt problem 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Precis som Mikael skriver så behöver du bokföra om beloppet då du valde ett kostnadskonto när du bokförde inköpet. Detta ska ju istället bokas upp på ett inventariekonto. 

Har du lagt upp inventariet i listan över inventarier? I så fall bör du redigera detta och fylla i hur många månader/år du vill göra avskrivning för.
Om du vill att programmet ska göra avskrivningarna åt dig vill säga. Du kan bokföra avskrivningarna bakåt i tiden, så länge du inte har låst din bokföring. 
Har du inte lagt upp det i listan så går det bra att göra det nu i efterhand. 

Så boka om inköpet och se till att inventariet är rätt registrerat i listan över inventarier. 🙂

/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömde skriva det tidigare, men tack för hjälpen och har nu bokat upp inventarierna i listan för inventarier, riktigt smidigt 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Va bra

Fortsatt lycka till

Mikael