Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Överföra tillbaka till privatkontot

Hej,

Jag har enskild firma och har använt mig utav mina privata pengar i företaget. Kontot 2018 ”övrigaegna insättningar” KREDIT. Nu har det samlats på sig en del och jag skulle vilja föra tillbaka pengarna till mittprivata konto från företagskontot.
Hur ska jag bokföra detta?
2018 Debet
1930 Kredit
????
eller
2013 deb/kred?
1930 debkred?

Tack på förhand!


God Jul!
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

2013 debet , 1930 kredit
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för svaret.
Men om jag gör på det sättet som du beskriver...kommer jag fortfarande ha en skuld på 2018 kontot?  Jag vill helst nolla 2018 kontot om det går? eller måste jag just använda mig utav 2013?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då töms ju inte 2018, jag har bokat 2018(d) och 1930 (k) är det fel då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I din  egen bilaga  till inkomstdeklaration (blankett NE) finns två rutor rubricerade "egna uttag " och "egna insättningar" som ska fyllas i när du deklarerar, om du väljer att redovisa både uttag och insättningar netto eller bara det som väger över mot det andra bestämmer du själv, inget är fel.

Mikael

Vilka rutor är det på NE där man skall fyllas i uttag o insättningar ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir rätt i slutänden

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bortse från mitt svar

Du nollar konto 2013 och 2018 antingen mot varandra eller mot 2010 eget kapital

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste bara fråga igen efter ditt ovan svar , jag har bokat 2018 (D) mot 1930 (K) hela året . 
Nu undrar jag om det var till bla mig du skrev att jag skulle bortse från ditt svar . 
Jag behöver väl inte ändra något? Tack på förhand 
Göran A
UTFORSKARE

Och jag undrar fortfarande vilka rutor på NE jag skall fylla i uttag och insättningar
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Göran A!

Detta ska påverka ruta B10 på NE-blanketten. Här finns mer information.

Om man använder deklarationsmodulen som finns till eEkonomi så sköter programmet detta automatiskt. 

Ha det fint!

Moa

Är ju ganska givet att om jag gör uttag eller insättningar påverkas mitt egna kapital i B10 men i tråden angav någon att det fanns rutor på NE där jag skulle fylla i uttag och insättningar

""I din  egen bilaga  till inkomstdeklaration (blankett NE) finns två rutor rubricerade "egna uttag " och "egna insättningar" som ska fyllas i när du deklarerar""

och jag undrar vilka rutor detta är ? 


Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Göran!

Nej, när jag kikar på NE-blanketten så finns det inga rutor för "Egna uttag" eller "Egna insättningar". Jag förmodar att det är B10 som Mikael syftar på. Annars får du höra med Skatteverket om det ska in någonstans ytterligare.

Moa