Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Lena6
MEDLEM

Avräkning skrot

Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet av att sälja skrot. Vi har fått avräkning av skrothandlare med noll moms och texten "omvänd skattskyldighet" och om jag kikar på Skatteverkets hemsida så verkar det vara korrekt. Men bokföringen, hur ska den se ut? Är det någon som är van vid detta som kan hjälpa mig?!

"Om du som säljare får en faktura som köparen har utfärdat (självfaktura) ska du se till att den inte innehåller någon moms. Självfakturan ska i stället innehålla uppgiften ”omvänd betalningsskyldighet” och både ditt och köparens momsregistreringsnummer.

För dig som säljer avfall och skrot av vissa metaller
Fyll i din försäljning i ruta 41 Försäljning när köparen är skattskyldig i Sverige.
Redovisa din ingående moms (moms på kostnader du haft för det som sålts med omvänd skattskyldighet) i ruta 48, Ingående moms att dra av."

Säg att avräkningsbeloppet är på 1000:-. 

K 3612 750:-
D 2440 1000:-
K 2641 250:-
?? eller ??

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

K 3612 1000:-
D 1510 1000:- (inte 2440, det är ingen leverantörsskuld eftersom du är säljare) 

1000 kr redovisas i ruta 41 på momsdeklarationen. 
Anna-Lena6
MEDLEM

Men såklart! Tack! Det blir ju "fel" när det kommer en sådan avräkning från en leverantör och då tänker man direkt att det är en kreditfaktura men i och med att konto 3612 ska användas så fick jag inte ihop det alls.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste få fortsätta denna tråd då jag för första gången fått en självfaktura från en leverantör som satt in pengarna på vårt konto och jag vet inte hur jag ska kontera detta. Beloppet är på 6004kr, de har köpt skrot för 9945kr och sen är det olika avdrag för hyror och dylikt. Detta i sig är inget konstigt men min fundering är om kontering ska se ut som följer: 

K3612 9945:-
D1930 6004:-
D4030 2100:-
D5063 450:-
D2641 788:-

Det står längst ner på självfakturan:

Er försäljning omv.betalningsskyldighet 9945kr
Ert inköp, 25% moms -3153kr.