Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Banken drog inköp i dec 18 på nya året, vad göra?

Hej! Jag har lite småpanik inför deklarationen! Jag har enskild firma och gjorde inköp i mellandagarna 2018 då jag hade utrymme för det i budgeten. Betalade med mitt företagskort, och fick kvitto (dvs betalade inte mot faktura). Jag har koppling mellan eekonomi och min bank. Problemet är att nu drog inte banken pengarna förrän den 2/1 2019. I och med att jag använder kontantmetoden hamnar kostanden på 2019. Jag skulle vilja ändra så att kostnaden hamnar på 2018 (som det står på kvittot). Hoppas att någon med lite pedagogiskt sinnelag kan guida mig till hör jag ska göra - jättetacksam för svar då jag inte löser det själv med mina begränsade bokföringskunskaper! Tack på förhand!
3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Du skulle kunna boka det som en skuld, förslagsvis ett 28-konto. Så brukar jag göra, för det är ju ofta som inköp släpar efter när det gäller bankkoppling. Sen bokar du bort det som en manuell ver i januari, för jag antar att det går att göra manuella ver även i e-ekonomi? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack snälla!! Det handlar om förbrukningsinventarier (en kamera och en mikrofon). Vilka konton skulle du använda och hur förstår eekonomi att det ska hamna på 2018? Jag vet nog inte hur man bokar bort det med en manuell ver i januari heller 🙂 
sivlai
MEDLEM

D 5410 och 2641. K 2820 (exempelvis)
I januari 2019, K 1930 (el annat konto för bank), D 2820.
Jag kan inte e-ekonomi men i admin går man in på året 2018 och gör en manuell ver. Det borde ju gå att göra manuella verifikat även i ditt program? Tänk på att ändra resultat och skatt om du redan bokat det.