Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Behöver man bokföra inköp och återbetalning

Hej, 

Jag har varit på restaurang och råkade betala med företagskortet. Jag fick en återbetalning på företagskortet och betalade med mitt privat kort. 

Behöver man bokföra detta? 

Tack på förhand
3 SVAR 3

JA i princip så skall allt som händer på ett bankkonto bokföras.
Du kan lägga det hela på ett balanskonto istället för att blanda in kostnadskonto.
Förslagsvis 1610 förskott.
Sedan vänder du det hela när pengarna kommer tillbaka.
Tomas Tobiasson
CarinaEsp
CHAMPION

Gjordes återbetalningen direkt?
Om det har gått in och ut på kontot vid samma tillfälle så har det ju egentligen inte skett någon transaktion. Tycker inte att du behöver bokföra det då. Du har ju inte heller någon verifikation på korttransaktionen eftersom kvittot är privat och draget på ditt privata kort direkt efter.

Har transaktionerna skett på olika dagar så bör du bokföra det. Har du AB eller EF?
Om du har AB så bokar du transaktionerna så här:
Den första bokas debet 2393 och kredit 1930 (om kortet är direkt kopplat till bankkontot)
Den andra bokas debet 1930 och kredit 2393
Om du har AB gör du samma bokning, men byter 2393 till 2013.

Du skall alltid bokföra alla transaktioner som sker på ditt bankkonto. Var på en ekobrottsinfo för många år sedan och på den tiden så körde vi ofta med typ obokade diffar som vi rättade sedan. Vi använde i princip inte OBS-konto alls.  Hur som helst så fick jag då lära mig att om vi som byrå underlåter att bokföra en affärshändelse (transaktion) så är vi medskyldiga till ett begånget ekobrott. Så efter den kursen bokför vi allt, vet vi inte vad det är så blir motkontot 1799 eller vad du nu kallar OBS-kontot. För då har vi inte gjort fel och det vill vi ju inte göra.....