Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paul Stenvadet
UTFORSKARE

Behövs notering om laddning i körjournal för elbil?

Hej,

När jag hade en bensindriven tjänstebil noterade jag hur mycket jag hade tankat i körjournalen. Nu har jag en eldriven tjänstebil. Behöver jag notera hur mycket jag har laddat batteriet?

3 SVAR 3
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Paul,


Vad jag kan läsa mig till på Skatteverkets hemsida gällande Körjournal behöver man inte ange hur mycket man har tankat. På sidan jag länkade kan du se vilka uppgifter du behöver ange i körjournalen. 


Om företaget står för elen blir du förmånsbeskattad för fritt drivmedel som värderas till marknadsvärdet multiplicerat med 1,2 om du har en förmånsbil. Om du använder din egna bil beräknas drivmedelsförmånen till marknadsvärde. Man skulle då behöva få fram hur mycket kWh/km bilen drar samt vad marknadsvärdet för kWh är.


Om du laddar bilen med privat el får du istället milersättning på 9,50 kr vid användning av en förmånsbil och 18,50 kr vid användning av din privata bil. 


Hoppas detta kan förtydliga lite, om det är någon annan användare som har mer kunskap gällande detta får ni gärna dela med er av det.


/Theodor 

Tack Theodor för det utförliga svaret.

Hej igen,


Inga problem, hittade även denna tråden som kan vara till hjälp: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/drivmedelsforman-for-miljobil


Ha det fint!
/Theodor