Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra preliminärskatt

Hej.
Har enskild firma och har bokfört ingående moms när jag har fått dem insatta på mitt företagskonto på debit 1920 och kredit  2650 (redovisningskonto för moms).
Och nu ska jag bokföra utbetalning från mitt företagskonto till skatteverket alltså preliminärskatten. Ska jag använda mig av samma konto 2650 men köra omvänt debit och kredit eller ska preliminärskatten bokföras på ett annat konto typ 2510 (skatteskulder)
6 SVAR 6
NY MEDLEM

Re: Bokföra preliminärskatt

2510 är bara för stora AB mm. För dig gäller 2650 och 1630/1640. Man brukar använda 16.. som avräkningskonto som visar saldot hos SKV men vanligtvis bara i bokslutet. Men när det gäller preliminär skatt skulle det kanske också gå bra.
NY MEDLEM

Ok tack. 1640 heter skattefordringar så det känns fel för jag ska betala till skatteverket så det borde vara 1630?
NY MEDLEM

Precis. 1640 bara om det återstår att få något och 1630 när du ska betala.
NY MEDLEM

Men konton som börjar med 1 är ju tillgångar så det borde vara ett 2/konto skulder/eget kapital kanske 2012
NY MEDLEM

Du kan uttrycka en skuld också genom att kreditera ett tillgångskonto. Varför ”skattekontot” är placerat där det är kan du få fram när du läser lite om hur BAS kontoplan är byggd och motiveringar bakom det hela. Kanske är det så för att skatt är något som du blir skyldig oavsett om du vill eller inte, medans allt i kontogrupp 2 är åtminstone medelbart skapat medvetet?
NY MEDLEM

Hej,

Du kan läsa mer om hur man hanterar preliminärskatt här och här.
Vill flika in och säga att 1630 normalt sett används av aktiebolag.
"Enskild firma

I en enskild firma har företaget inget eget skattekonto, utan man använder näringsidkarens personliga. Skattekontot ses alltså som en privat tillgång/skuld och behöver inte bokföras i firman. Men om du använder företagets tillgångar för att betala f-skatten är händelsen ändå nödvändig att bokföra. Då använder man ett konto för eget kapital."

Ha det gott!

/Sofia