Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlånad personal

Vi är en frivilligorganisation (momsbefriad) som vid ett tillfälle lånat en av våra anställda till en annan likställd organisation, de ska ersätta oss motsvarande dennes lönekostnader, och vi betalar ut, i detta fall övertiden via löneutbetalning (ötidsersättning o sociala avgifter).  Men hur ska jag bokföra?  Lönekostnaden fakturerades den inlånande organisationen och de har nu betalat oss.
2 SVAR 2
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej opkretsen,


Skulle du kunna beskriva hur fakturan såg ut och hur ni bokförde den?

- Ska ni skapa ett lönebesked för den anställde där ni betalar övertiden som denne anställde har gjort under utlåningsperioden?

- Vad exakt är det du undrar hur du ska bokföra nu? Är det själva lönebeskedet som ni betalar ut till den anställde eller är det inbetalningen på fakturan som ni har ställt ut till organisationen som ni lånade ut den anställde till?


Om jag kollar i boken Redovisa Rätt står det att vid tillfällig uthyrning av personal krediteras konto 3620 Tillfällig uthyrning av personal.


Återkoppla gärna på dessa frågor så kollar vi vidare på om vi kan få ordning på det.
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej, ett lönebesked är skapat och den delen är bokförd och klar. Det är inbetalningen på fakturan som jag är osäker på om jag bokfört rätt. Det som är fakturerat är ersättning för täcka våra kostnader för övertidsarbete och sociala avgifter. Inbetalningen har jag bokfört som just tillfällig uthyrning av personal så det blir kanske rätt så.

/hälsningar Helena OP rkkrets