Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Bokföring föregående års resultat

Hej, jag startade mitt AB 2017, det allra första bokslutet gjordes således 171231. I januari -18 (efter bolagsstämman) utförde jag INTE denna "manöver":

Vinst på 100 000 kr
2098 Vinst eller förlust från föregående år Debet 100 000
2091 Balanserad vinst eller förlust Kredit 100 000


Är det något som jag behöver korrigera nu i efterhand? (Någon utdelning blev det förstås inte 2018 eftersom bolaget var nytt).

/Magnus
7 SVAR 7

Den skall ju bokas men kan egentligen bokas när som helst under räkenskapsåret 2018. Däremot så använder åtminstone inte vi konto 2098. Årets resultat bokas ju mot 2099 i samband med bokslutet. Vid bolagsstämman (eller senare då om man missar det) så bokas 2099/2091. Lycka till!
Magnus12
MEDLEM

Förra årets (2017) resultat bokade jag ju mot 2099 (debet) och vinst/förlust mot 2098 (kredit) enligt instruktionerna men jag har alltså inte bokat så som du skriver ovan. I min årsverifikation är 2018 års resultat bokat mot 2099 (kredit) och 8999 (debet).
Det jag undrar är alltså om jag missat det här "ombokningssteget" eller om detta är sin ordning? Programmet har iaf inte protesterat (vad det nu är värt) och balansräkningen ser ut att stämma.

Det man gör är att när bokslutet är klart och man har ett färdigt nettoresultat så balanserar man det mot 2099 (Årets resultat) och med motkonto 8999. Debet eller kredit beror ju på om resultatet är positivt eller negativt. När man sedan har bolagsstämma så "skall man" boka bort resultatet från 2099 och balansera det mot 2091 (balanserade resultat) eller som en del gör, mellanlanda på 2098 (resultat föregående år). Bägge varianterna finns men jag tycker att 2098 är onödigt då man ser föregående års resultat i resultaträkningen. Men där bör man väl göra som programmet vill utifall det är lite automatik. Använder man då 2098 så skall ju då även det föreföregående års resultat bokas bort därifrån och då mot 2091. Så att efter stämman har man noll på årets resultat, ev. föregående års resultat på 2098 (som då är samma som IB på 2099 och sedan ackumulerade balanserade resultat på 2091. 
Beslutar man om en utdelning på stämman så bokas den kredit 2091 och debet 2393/2893 (skuld ägare, beroende på vilket konto man väljer att använda där. Lycka till!
Magnus12
MEDLEM

Tack för utförligt svar och då bör det ha blivit rätt.
John007
UTFORSKARE

Jag har har en liknande fråga... Kanske att någon kan hjälpa? Om jag vill visa föregående års resultat i BR, förstår jag att jag bokför som sista ver. år 1 (vid vinst):
2099 K
8999 D
Sedan, som första ver. år 2:
2099 D
2098 K
Då ligger ju föregående år rätt på 2098 tills stämman sedan beslutar att balansera hela vinsten:
2098 D
2091 K
När jag sedan under år 3 gör bokslutet för år 2, blir ju balansen noll på konto 2098... Jag borde väl ha första årets resultat där? Någonstans gör jag ju en tankevurpa. Ytterst tacksam för hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej John_L,

Du hittar svaret på din fråga i den här tråden. Kika även i den här för årets resultat. 

Ha det gott!
/Sofia 

Hej Sofia,
Nope, ingen av de trådarna förklarar att omföringen 2098 D / 2091 K ska göras först år 3, trots att stämman beslutar om det år 2... Men jag fick hjälp här:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nar-ska-omforing-goras-av-foregaende-ars-resultat så nu är allt löst 🙂