Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Fråga angående avdrag för forskning och utveckling

Hej!
Jag har en fråga angående avdrag för forskning och utveckling. Vi fick tillbaka pengar i efterhand som tidigare hade bokförts som en kostnad för arbetsgivaravgifter. Den period vi fick tillbaka pengar för var 20170801-20181231. Vi har räkenskapsåret (201x)0201-(201x+1)0131.
Vi fick tillbaka pengarna 20190409 och belastar därför årets resultat. Vi har bokfört summan så här:  1630 debet och 2732 kredit. Nu undrar jag vilket kostnadskonto som ska debeteras för att bli av med skulden på 2732? 
6 SVAR 6

Re: Fråga angående avdrag för forskning och utveckling

Om det är ett bidrag du fått - lönebidrag eller annat - föreslår jag konteringen
Debet 2732
Kredit 398x , t ex 3988 eller 3985 lite beroende på vem som lämnat bidraget.

Mikael
NY MEDLEM

Ursäkta fel av mig , 2732 ska debeteras och ett annat konto ska krediteras. 

nej det är ett avdrag för forskning och utveckling , man slipper betala 10% av arbetsgivaravgifterna till skatteverket för anställda som jobbar med forskning och utveckling. Vi har nu fått tillbaka pengar efter att ha gjort en rättelse av arbetsgivardeklarationerna under tidigare räkenskapsår. Nu har vi fått tillbaka dessa pengar ifrån skatteverket. skatteverket har satt in pengarna på 1630 vi har då debeterat 1630 och krediterat 2732. Denna insättning ska ju öka intäkterna för detta året så jag undrar vilket konto sedan som ska krediteras? Man kan kanske säga att det är ett skatteavdrag? 

2732 K / 7510 D    såklart    🙂    -  gör tvärtom mot de upplupna avgifterna

Att beloppet tillgodoförts ditt skattekonto har föregåtts av ett beslut som berättar varför beloppet återbetalats, det beslutet torde ha skickats till dig och där framgår ich det är ett beslut om bidrag som tagits och då kan konteringen i mitt tidigare svar firtfarandr vara aktuell

Mikael

2732/7510 löser inte konteringsfrågan 1630Debet / ????/kredit

1630 debet / 751X  Återbetalda arbetsgivaravgifter  kredit,  gör det däremot

på samma sätt som

1630 debet / 3985 kredit också löser frågan

Mikael
NY MEDLEM

okej tack jag löste problemet , stort tack för all hjälp!