Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Göra om deklaration / felaktigt avdrag - eEkonomi deklaration

Gjorde ett felaktigt avdrag 2017 som ej godkändes. Och momsen för detta avdrag har ej gått igenom hos skatteverket. Det förstår jag. Men måste jag nu göra om deklarationen och ändra mitt resultat eller är det bara om skatteverket kräver det?
Jag har andra avdrag som jag glömde som kan bytas ut mot detta avdrag så jag tänkte jag. Men detta avdrag jag glömde göra var ett avdrag utan moms. Så jag förstår att momsen får jag ej göra avdrag för.
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inte ändra deklarationen
Bara rätta din bokföring efter skatteverkets beslut, och det gör du så snart du kan i nuvarande år.
Rätta även det andra du skriver om samtidigt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar.
Så  om man glömmer att ta med ett avdrag eller får avslag på det. Och detta ändrar årsresultatet. Så ändrar man detta i bokföringen nästkommande år. Jag behöver inte göra om deklaration eller årsredovisning? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

1/
Årsredovisningen skall inte ändras. Bolagsverket godtar inte en ändring
2/
Det innebär att deklarationen inte behöver ändras utan justeringen sker när du ändrar i dina räkenskaper påföljande år och sett över två år jämnar det ut sig och det blir rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pratade med skatteverket som sa att man måste göra om deklarationen. Men jag tycker det du skriver låter helt rimligt och att det inte är ngt dom kan slå ned på i efterhand, men dom kanske kommer tycka att jag borde ha ändrat i deklarationen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteverket har ju redan beslutat ändra din deklaration genom den resultatändring som sker som i sin tur ger ändrat taxerad inkomst - för du har väl fått ett sådant beslut också ? - om du sedan gör anpassningen i dina räkenskaper nuvarande år och anpassar kommande deklaration till deras beslut så blir ju resultatet detsamma sett över två år
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har fått ett besked om att ett avdrag inte godkänts. Och det gäller moms, och att jag har 6 år eller ngt att överklaga det. Men ngt mer besked har jag inte fått. Alltså inget gällande deklaration och inkomst till företag ex moms.
Menar du att det senare troligast kommer ett besked att skatteverket själv ändrat i min deklaration det avdrag som inte godkänts och själv räknar om företagets vinst?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen för alla bra svar från dig Mikael 😄 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsatt lycka till:)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör rättelsen i nuvarande år i bokföringen så att bolagets årsredovisning blir rätt eftersom den inte ska rättas tidigare.
Avvakta till dess du ska lämna nästa inkomstdeklaration för bolaget så får vi om skattemyndigheten återkommit till dess om den nya inkomsten, har du inte hört något från dem innan dess blir inkomstdeklarationen justerad med rättelsen i bokföringen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! 
Då ska vi se om jag förstått. Jag får avslag på ett avdrag för 10000 kr ink moms. Har nu fått besked att de 2000kr för utgående moms ska betalas tillbaks till skatteverket. Det är gjort. 
Men dom 8000 som påverkar bolagets resultat. Måste de också redogöras för och tas bort ur mtt reslutat? Och är jag nu skyldig mitt företag 8000 kr? 
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Zlatan, 

Ursäkta för sent svar. 

Jag tolkar det precis som du att detta ska bokföras och rättas i din bokföring från konto till konto men mer är svårt att säga när vi inte har mer info om vad det står för. Jag tänker också att detta ska göras och då redovisas i kommande deklaration. 
I ditt fall skulle jag hänvisa dig till en redovisningskonsult eller byrå för vidare hjälp där dem kan få en större inblick i vilka konton m.m som ska beröras. 

Hoppas du får en fin helg!
/My