Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp Kontorsmöbler

Har köpt möbler för ca 4000kr till kontoret som är ett rum i en lägenhet där min kollega bor. Som jag har förstått rätt så kan man ej dra av moms på detta då det är i bostaden. Vilket kontoplan bör jag bokföra detta på? Räknas det som förbrukningsmaterial?

4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Betalar du hyra för kontoret? I så fall borde du kunna lyfta moms och bokföra kostnaden som förbruknings inventarie.
Fd medlem
Inte tillämpbar

I dagsläget betalar vi hyra för kontoret privat
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdragsrätten för moms hänger ihop med investeringen du gör i din verksamhet inte var möblerna står för tillfället.
Du kan ju senare komma att flytta möblerna till ett kontor du hyr............

Mikael

Nja, håller väl inte med där riktigt. Så här skriver skatteverket om inventarier där man har sitt stadigvarande boende: Inventarier
"Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet (se även KRNG 2010-04-27, mål nr "
Finns på Skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.1/323873.html#h-Rattsfall-lagenhet-med-...
Finns även risk för förmånsbeskattning och allt bedöms som möjliga privatsaker. Så det gäller att se upp....