Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Jag undrar på vilket konto jag ska bokföra värdeförändring av fond? Fonden är bokförd på konto 1950

7 SVAR 7
ANSTÄLLD

Re: Jag undrar på vilket konto jag ska bokföra värdeförändring av fond? Fonden är bokförd på konto 1950

Hej!
Värdeförändringar bokförs endast om de kan anses vara bestående och då främst ifall värdet är lägre än vad det är bokfört som. I så fall använder man ett konto för nedskrivning exempelvis 1890 Nedskrivning av kortfristiga placeringar.
NY MEDLEM

Re: Jag undrar på vilket konto jag ska bokföra värdeförändring av fond? Fonden är bokförd på konto 1950

Ett klargörande önskas i denna fråga. Hypotetiskt exempel:

AB köper fonder i ett vanligt aktiedepå för 100 000 kr.

Under året säljs alla fonder med en vinst på 15000 kr.

Hur ska denna realiserade vinst bokföras i eEkonomi?
ANSTÄLLD

Du kan använda konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Negativ ränta på kapital.

Räntefonden har minskat under 2015. Hur bokför jag minskningen?
NY MEDLEM

Hej

Har man visma förening så finns inte det kontot i kontoplanen.

Vad använder man då?

ANSTÄLLD

Hej!

Om du saknar ett konto i kontoplanen kan du lägga upp det, antingen klickar du på Ny eller kopierar du ett konto som ligger i närheten. På så sätt får du kontotyp inlagt och andra uppgifter. 
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokföra värdeändring i fonder?.

Hej, jag har ett AB och har importerat bokföring från extern bokföringsfirma till eekonomi. Fonderna har hamnat på konto 1880. Nu har fonderna ökat i värde. Jag har inte sålt eller köpt något. Hur bokför jag värdeförändringen? Ska det då bokföras på årets sista dag?