Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kaos innan deklaration

Hej. Jag är ny i företagsvärlden och försöker lära mig som det går. Jag sitter med 2018 års deklaration som jag har i ett gammalt bokföringsprogram. Det finns många fel i min bokföring och jag undrar hur jag ska gå tillväga.

1Jag har bokfört mina intäkter på Kassa 1910 istället för 1930, är detta något jag måste ändra eller räcker det med att jag från och med nu använder 1930?


2. Jag har även tagit ut alla pengar från detta konto till 2013 eget uttag. För att sedan betala moms och skatt off the books. Nu har jag dels en kredit på 1650 från 2017 men även ny kredit lagd ovanpå från 2018?

Är det meningen att 1650  ska minska för varje år eller gör jag nåt fel?

3. med detta, är det kanske lättare att jag gör om hela bokföringen i visma? Har försökt öppna 2018 i visma eekonomi för att göra så men då står det att räkenskapsåret är låst?

Hjälp! 😮
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

1)
Det går bra att du fortsättningsvis använder 1930, vill du dessutom justera saldot på 1930 kan du göra det mot 1910 men båda konton speglar helheten som kallas Likvida medel så det avgör du själv.

2) Konto 1650 (Momsfordran) skall spegla moms som skall återfås efter att den har deklarerats.
Beloppets storlek avgörs av hur mycket moms som finns att återfå och kan därför vara högre eller lägre beroende på inköpens storlek i förhållande till försäljningen.
Det är inte meningen att det självklart skall minska för varje år.

3) Det behövs inte göras om för det som du beskriver ovan

Mikael