Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura på fel år - hur kvitta? - eEkonomi

Hej, jag behövde ändra en ursprungsfaktura från 2018 och skapade därför en kreditfaktura - men denna hamnade på 2019. Den från 2019 har jag kvittat bort genom att helt enkelt välja kreditera, men vad gör jag nu med fakturan från 2018? Och hur?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria,

Gå till Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor - Kreditfakturan - Åtgärder. Har du alterantivet Ångra på den?
Om du inte redan kvittat fakturan kan du välja Ångra och då kan du skapa en ny kreditfaktura.
Skapas kreditfakturan på 2019 istället för 2018 har du låst 2018 års räkenskapsår. För att den ska hamna på samma år behöver du låsa upp räkenskapsåret under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klicka på 2018 - rediga - bocka ur Lås bokföringsår.
Du kan även gå till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Välj Ingen Låsning i rutan för Bokföring låst t.o.m
Ovanstånde gör du innan du skapar den nya kreditfakturan så den kan hamna på 2018 år.

När kreditfakturan är skapad på rätt år kan du fortsätta med att kvitta om det behövs.

Ha det gott!