Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms konton

Hej! Jag studerar ekonomi. Håller på med redovisning nu. Jag greppar inte det här med skattekontot. Varför för man över momsskulden från 2650 skuldkonto till ett tillgångskonto 1630??
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

När Skatteverket för några år sedan instiftade skattekontot bestämdes kontonumret från början till 1630 oavsett om saldot är positivt eller negativt på kontot

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.......lika mycket för att underlätta deras kontroll

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ligger som en tillgång på skattekontot tills Skatteverket drar momsen eller f-skatten, personalskatten och arbetsgivaravgiften. Du får lättare att följa alla skattetransaktioner när du alla samlade på ett och samma konto, 1630
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Alla skattskyldiga har ett skattekonto, såväl fysiska som juridiska personer. Vill man beskriva det enkelt (när det gäller företag) kan man säga att skattekontot är företagets "bankkonto" hos Skatteverket. Skatteverkets dragningar från kontot bygger på att deklarationer (moms- och arbetsgivardeklarationer) lämnas in till Skatteverket. Det innebär att deklarationerna är Skatteverkets underlag för dragningar från kontot. För att uppfylla allmänna krav på god redovisning brukar därför 1630 användas som ett transaktionskonto i den löpande redovisningen. Då uppstår ju transaktioner i bokföringen som överensstämmer med kontot hos Skatteverket (precis som burbage säger ovan) 1630 blir därför också föremål för avstämning precis om 1920 och 1930.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan inte ligga som en tillgång då den hamnar på kreditsidan när man för över från 2650. då debiterar man 2650 och kredit 1630. Då kan man säga en tillgångsminskning eller negative skuld. om jag har förstått det rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar