Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny_44
MEDLEM

OCR för eller emot?

Vi funderar på OCR och jag fick inte riktigt hjälpen jag sökte så nu vänder jag mig till er.

Vi är ett mellanstort företag och jag tycker (just nu) att det känns lite "överkurs" med OCR. Mina chefer tror att det är en sanslös tidsbesparing men jag känner mig inte övertygad. Det tar mig kanske 10-15 minuter att fixa insättningsuppgifterna för två veckor. Tycker våra kunder har svårt nog att klara av att skriva in ett fakturanummer så jag är ju lite orolig att det ska bli ännu mer rörigt för dom med OCR också och att dom ändå kommer skriva in fakturanummer, födelsedatum eller nått annat...

Någon som gått i funderingarna för/emot som kan skriva några rader varför ni valde för eller emot...?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hos vår bank, SEB, behövs inget OCR-nummer. Vi har filöverföring och där behövs bara fakturanumret. jag får en fil till BG, läser in den i Admin 2000 och går sedan till betalningar, återrapportering inbetalningar och läs in återrapporteringsfil. Så är fakturan betald. Jag håller med dig att OCR-numren kan vara för mycket för många kunder.

Tack för svar! Så det går att få filöverföring utan OCR! Måste kolla om vår bank har den servicen. För det är egentligen bara det som är fördelen med OCR va? Hur fungerar det med betalningar som inte är fakturakopplat? t.ex. en återbetalning eller annat som kan trilla in. Får man meddelande om det så man kan göra en manuell verifikation?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du läser in den filen i Visma får du ett meddelande att beloppet inte kan kopplas till någon faktura och det beloppet läses heller inte in utan där får du göra en manuell kontering. Jag ser ingen som helst fördel med OCR jämfört med det här sättet. Lycka till

Oki!! Tack för hjälpen! Har kollat med Swedbank och det visar sig att vi har detta också! 😄

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag arbetade på ett företag förut, där man fick återrapporteringsfiler från banken. De flesta banker tillhandahåller den servicen och filen kommer från bankgirocentralen. Men, det hjälpte inte så mycket med återbetalningsfilerna i och med att inte kunderna var strukturerade nog att kunna ange ett fakturanummer. De fyllde i mitt företags organisationsnummer som fakturareferens, sitt kundnummer eller ett namn (som oftast inte var namnet på fakturaadressaten).

Jag bytte till hårdkodad OCR för att få bort de inbetalningar som gjordes med internetbetalningar (man måste då slå in rätt OCR-nummer annars går inte betalningen igenom). Dessvärre, har vi gruppen människor som går till posten och fyller i en blankett för hand och betalar med kontanter; där kan de skriva Kalle Anka som betalare och betalningen går igenom i alla fall trots OCR.

Man få se till det behov man har och hur ens kunder betalar idag. Man behöver inte ha ett OCR-nummer som är en arm långt heller, utan det räcker oftast med att lägga till en eller två siffror till det vanliga faktura-numret.

Lycka till!

//L

Spännande det där att det är så olika. Jobbade på ett företag för ett par år sedan där kunderna var HOPPLÖSA på att ange rätt nummer. Har också fått organisationsnummer som referens men även personnummer och dummast av dom alla, en kund hade skrivit "fakturanummer"... suck...
Men på detta företaget är det otroligt sällan som dom "kreativa" referenserna kommer så... Jag tycker väl egentligen det är ganska meningslöst i detta skedet. Hade jag behövt tre timmar på mig att knappra in 2 veckors insättningar så hade det kanske varit att föredra men...

Gott att få din input! Ska vi någon gång köra OCR så blir det hårdkodat, det är ju klart i varje fall!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad har ni för typ av kunder?? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill bara lägga till att vi har ingen erfarenhet från att utfärda fakturor, däremot av att betala. Och OCR medför enbart nackdelar. Det är exv omöjligt att betala mer än en faktura per betalning eftersom det bara får finnas ett OCR-nummer. Det är av samma skäl omöjligt att kvitta en kreditnota i samband med betalning av en faktura.
Fd medlem
Inte tillämpbar


  • Men om man betalar med fil, går det bra att kvitta debet och kredit.

  • Sedan är det irriterande för de som emottar betalningar att man klumpar ihop flera betalningar i en. Man måste då manuellt kontrollera att hela pengen för alla fakturor stämmer och får man återrapporteringsfil från banken måste man avbryta, gå till manuellt inbetalning och krångla.


//L