Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus59
MEDLEM

Problem vid momsredovisningen

Hej.

Jag har ett AB och använder mig av kontantmetoden.

Mitt första räkenskapsår tog slut i augusti. Under året som gick gjorde jag ett fel i samband med min första momsredovisning som jag aldrig lyckades klura ut hur jag skulle lösa. Jag väljer att inte gå in på vad som gick fel för att inte bli onödigt långrandig.

Vid min senaste momsredovisning för april - juni såg jag till att beloppen (2611, 2641, 2650 och 3740) stämde och gjorde min momsredovisning.

Sedan skapade jag en manuell bokföringsorder (2611, 2641, 2650 och 3740) som jag registrerade i maj månad. Givetvis protesterade programmet men fördelen blev att nu var beloppen (2611, 2641, 2650 och 3740) vid starten för momsperioden juli - september korrekta. 2611 och 2641 var nu nollställda.

När jag nu ska göra momsredovisning för juli - september så inkluderar programmet den manuella bokföringsordern som jag skapade i maj månad.

Ett alternativ är att jag skapar en ny bokföringsorder som jag lägger in i nuvarande kvartal som ska momsredovisas. Där vänder jag på beloppen (2611, 2641, 2650 och 3740). Min magkänsla, baserat på åtskilliga försök under våren att få det rätt, är att jag bara kommer att "rulla över" problemet till nästa kvartal. Då får jag fundera på om jag ska avsluta min prenumeration i samband med räkenskapsårets slut 2019 och använda mig av ett annat bokföringsprogram. Då får jag antagligen manuellt lägga in samtliga konton och deras belopp när jag startar mitt nya räkenskapsår i september 2019. Fast, det kommer det vara värt.

* Kan jag på något sätt få programmet att inte ta med denna verifikation?
  Om inte, hur kan jag lösa detta problem?


/ Magnus


3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför nollställningen av 2611, 2641 och 3740 vid momsperiodens slut t ex 30/9, och bokför saldot på konto 2650.
Bokför sedan
2650 debet
1630 kredit
På deklarationsdagen och
Debet 1630
Kredit 1930

Betaldagen

Mikael
Magnus59
MEDLEM

Hej Mikael.

Ursäkta mitt sena svar. Jag tackar för hjälpen. Nu är 2611 och 2641 nollställda när den nya momsperioden startar och 2650 har det belopp som jag ska betala 🙂

/ Magnus
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra jobbat Magnus

Mikael